BALET V KINĚ - SATELITNÍ PŘENOS BALETU BAJADÉRA
Z KRÁLOVSKÉ OPERY V LONDÝNĚ (Covent Garden)

Opiový sen o dokonalé kráse a lásce. Výpravný romantický balet Bajadéra, v příběhu o lásce, zradě, nenávisti a božím trestu - to je ikonický ruský balet, který přenese diváky do bájné Indie. Balet který vytvořil v roce 1877 slavný francouzský choreograf Marius Petipa pro Bolšoj balet v Petrohradu, patří bez nadsázky do zlatého fondu děl Maria Petipy. O sto let později vytvořila choreografka Natalia Makarova svou verzi Petipova baletu, která se v Královské opeře Londýn hrála poprvé v roce 1989.

 

  Neděle 18. listopadu 2018 v 15,45 hodin
BAJADÉRA

(La Bayadère)

Balet o třech dějstvích.
Hudba: Ludwig Minkus
Libreto Sergej N. Chudekov, podle staroindického básníka a dramatika Kálidása – Šakuntala
Choreografie: Natalia Makarova podle Maria Petipy
Dirigent: Boris Gruzin

Premiéra 4.2.1877, Mariinské divadlo, Petrohrad

Obsazení:
Nikia, chrámová tanečnice: Marianela Nuñez
Solo, válečník: Vadim Muntagirov
Gamzatti: Natalia Osipova
Velký Brahmín: Gary Avis
Rádža: Christopher Saunders
Chrámové tanečnice: Yuhui Choe, Yasmine Naghdi,
Akane Takada
Sólisté a sbor Baletu Královské opery

Délka přenosu cca 3 hodiny 15 minut, včetně dvou přestávek (23 a 18 minut), konec přenosu cca v 19,15 hodin

Příběh nenaplněné lásky v kulisách orientu
Děj je zasazen do mýtické Indie a vypráví příběh chrámové tanečnice (bajadéry) jménem Nikia, která se zamiluje do válečníka a lovce tygrů, Solora. U posvátného ohně si přísahají věčnou lásku. Když to zjistí velekněz bráhman, který krásnou tanečnici také miluje, rozhodne se pro pomstu. Solora si navíc vybral vládce knížectví, rádža Dugamanta, pro svou dceru Gamzatti. Válečník je okouzlen krásou Gamzatti, a zároveň stále myslí na svou tanečnici. Rádža rozhodne, že Nikia musí zemřít. Nic netušící bajadéra je pozvána zatančit na oslavě, která je ve skutečnosti zásnubní hostinou Solora a Gamzatti. Za svůj tanec dostává košík květin a věří, že jsou od Solora. Na dně košíku je ale ukryt jedovatý had. Bráhman nabízí Nikii protijed, ta ale odmítá a raději umírá, než aby viděla svého milého v náruči jiné ženy. Solor má po smrti bajadéry pod vlivem opia vidění, Nikia se mu zjevuje ve slavné scéně Království stínů, která je považována za jednu z nejkrásnějších a nejnáročnějších baletních scén vůbec. V den svatby Solora a Gamzatti se strhne hněv bohů a zničí celý chrám. Duše Solora a Nikie se znovu setkají v posmrtném životě.

 

Jeden z nejopulentnějších klasických baletů
Recenze v britském tisku, které již stihly čerstvou premiéru pokrýt, jednohlasně opěvují mistrovství a um argentinské primabaleríny Marianely Nuñez, která je členkou souboru Královského baletu Londýn již dvacet let. V baletu Bajadéra tančí ústřední postavu chrámové tanečnice, bajadéry. „Zdá se, jako by snad ani neměla kosti, jen pohyblivé obratle, které se vlní jako kočičí ocas,“ píše kritička Lyndsey Winship, která tanečnici věnovala celé první dva odstavce své recenze pro The Guardian. Její sokyni v lásce, princeznu Gamzatti, ztvárnila ruská primabalerína Natalia Osipova. Obě tanečnice ale nazkoušely oba party a tak se divákům, kteří stačili zakoupit vstupenky na beznadějně vyprodané reprízy Bajadéry, naskýtá nanejvýš zajímavé srovnání. Válečníka Solora ztvárnil pro tento večer ruský sólista Vadim Muntagirov.

 

 

   

 

Balet Bajadéra nabízí výpravnou exotickou podívanou. Scéna i kostýmy vyvolávají dokonalou iluzi Orientu a věrně vykreslují indické prostředí: objevuje se tradiční oděv se závojem připojeným ke kotníku, dobové kostýmy, cinkavé šperky. Sólo, ve kterém ožívá bronzová chrámová socha indického božstva, odkazuje na klasický indický tanec kathak. Atmosféru podtrhuje hudba Ludwiga Minkuse.
Balet Bajadéra navíc obsahuje scény, které vstoupily do dějin baletu. Jednou z nejobdivovanějších sekvencí je bezesporu Království stínů, kde tančí celý ženský baletní soubor. Čtyřiadvacet tanečnic dýchá a tančí jako jedna žena a v perfektním unisonu.