BALET V KINĚ
BAJADÉRA Z BOLŠOJ TEATRU V MOSKVĚ!

Opiový sen o dokonalé kráse a lásce. Výpravný romantický balet Bajadéra, v příběhu o lásce, zradě, nenávisti a božím trestu, patří bez nadsázky do zlatého fondu děl Maria Petipy.

 

  Neděle 27. ledna 2013 v 15,45 hodin
BAJADÉRA

(La Bayadère)

Balet o třech dějstvích.
Hudba: Ludwig Minkus
Libreto Sergej N. Chudekov, podle staroindického básnika a dramatika Kálidása – Šakuntala
Choreografie: Jurij Grigorovič podle Maria Petipy
Dirigent: Pavel Sorokin

Premiéra 4.2.1877, Mariinské divadlo, Petrohrad

Obsazení:
Nikia, chrámová tanečnice: Svetlana Zakharova
Dugmanta, maharádža: Alexei Loparevich
Gamzatti, jeho dcera: Maria Alexandrova
Solor, ušlechtilý válečník: Vladislav Lantratov
Velký Bráhmín: Andrei Sitnikov
Toloragva, válečník: Alexander Voytyuk
Otrok: Denis Rodkin
Sólisté a sbor baletu Bolšoj těatru v Moskvě

Délka přímého přenosu cca 3 hodiny 30 minut,
včetně dvou přestávek

Bajadéra s hudbou Ludwiga Minkuse je dědictvím pozdního romantismu, baletem s pohádkovým exotickým námětem, pompézní výpravou a virtuozními tanečními výkony. Přestože je ve světě velmi oblíben, v Česku byl zatím v kompletní podobě uveden jen jednou – v roce 2003 v Brně. V našem prostředí není tedy jeho příběh znám tak notoricky jako tituly typu Labutího jezera, a proto není na škodu jej připomenout... Pro svůj orientální pohádkový námět a brilantní taneční techniku je často uváděn na nejproslulejších světových scénách dodnes. U nás se uváděla samostatně nejznámější část Bajadéry „Království stínů“.

 

 

 

Bajadéra či bajadérka byla profesionální indickou chrámovou tanečnicí, jejímž úkolem bylo tančit při obřadech a rituálech či pro potěchu hodnostářů, a stát se jí mohly jen nejnadanější a nejkrásnější dívky. Taková je i hrdinka baletu Nikia, první ze všech tanečnic v prastarém chrámu, která tajně miluje nejvznešenějšího z indických šlechticů Solora. Ten její lásku opětuje, má však soka v nejvyšším bráhmínovi, který odmítnut Nikií sleduje vskrytu jejich tajné zásnuby u hranice posvátného ohně. Solor se má stát ženichem jediné dcery mocného maharádži, neméně půvabné Gamzatti, bráhmín tedy nelení, aby je o tajných milencích zpravil. Gamzatti posílá pro Nikii a drahými dary se snaží získat její přízeň, rozmrzena jejím odmítáním jí pak prozradí, že Solor je jejím právoplatným snoubencem. Nikia se na svou soupeřku vrhne, ale nedokáže ji zabít, její osud je ale zpečetěn. Brzy se slaví oficiální zásnuby Gamzatti se Solorem, na nichž má zatančit i nejkrásnější z chrámových tanečnic Nikia. V košíčku květin, který jí sokyně přichystá jako zdánlivý dar od Solora, se skrývá jedovatý had. Umírající Nikia odmítá protijed nabízený bráhmínem, protože nechce žít bez lásky. Solor ve svých komnatách hledá zapomnění v opiovém dýmu. Propadá se však do světa stínů, kde se shledává s duší své milované. Když se probudí, nemůže na krásnou vidinu zapomenout, přesto se musí uchystat ke sňatku. Svatba se koná v chrámu, obřad má provést nejvyšší bráhmín. Solorovi se však zjevuje jeho láska, záhadně se objeví i osudný košík s květinami. Gamzatti a maharádža naléhají na bráhmína, aby urychlil rituál. Když se jejich ruce spojí, propukne zadržovaný hněv bohů, chrám se zřítí v poryvu náhlé bouře a v troskách všichni zahynou. Duše Solora a Nikie se však sejdou a docházejí spolu do věčné blaženosti...

 

   

 

 

 

Balet je proslaven scénou opiové vize nazývané „království stínů“, která je nezřídka uváděna i samostatně. Bývá často označována jako jeden z prvních příkladů abstraktního baletu. Je krásnou ukázkou Petipova choreografického symfonismu a živé představivosti. Nadpozemská podívaná vytvářející iluzi vznášejících se mraků...

  Bolšoj balet je bezesporu jeden z nejlepších baletních souborů na světě. Jeho tradice se odvíjí už od carského Ruska (1776), ve 20. století si vybrousil svůj typický až atletický styl a i dnes je plně hoden svého jména.  Bolšoj balet zvolil pro dramaturgii sezóny přímých přenosů do kin tradiční klasické klenoty svého repertoáru. Virtuozitou jejich provedení si dobývá srdce diváků po celém světě již řadu let. Umělecký šéf Sergej Filin dokáže těžit z obrovské tradice souboru a přenášet ji do souvislostí moderní doby.

Něco málo z historie:
Rusko a Francie se pořád přou o velkolepého tanečníka a baletního mistra Mariuse Petipu – každá země ho pokládá za svého. A má k tomu pádné důvody. Marius Ivanovič Petipa se narodil ve francouzském Marseille
11. března 1818. Jeho otec Jean-Antoine Petipa byl baletním tanečníkem, a už jako dítě vystupovat Marius na jeviště v baletech, které nastudoval otec. S ním také vystupoval pohostinsky ve Francii, USA a Španělsku.
V r. 1847 byl pozván do Ruska, kde tančil hlavní party v tehdejších baletech Paquita, Esmeralda, Faust
a Corsaire. Kromě toho zkoušel své síly jako baletní mistr a zároveň tančil ve vlastních inscenacích. Proslavil se
v r. 1862, kdy nastudoval Pugniho balet La Fille du Pharaon (Faraonova dcera). Poté nastudoval
přes 50 originálních baletů. Za vrchol jeho tvorby se pokládají Spící krasavice a Labutí jezero Petra Iljiče Čajkovského, a také Raimonda Alexandra Glazunova. Druhá polovina 19. století je označována za „epochu Petipy“. Díky němu se pokládá ruský balet za nejlepší ve světě. Marius Petipa zemřel v r. 1910 ve městečku Gurzufu na Krymu.