OPERA V KINĚ - BOHÉMA
- PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Příběh lásky chudého básníka Rodolfa a mladičké švadlenky Mimì, který dojímá diváky snad všech světových operních domů již desítky let, v legendární inscenaci Franka Zeffirelliho, která se stala nejhranější operou v historii Metropolitní opery.

 

Sobota 24. února 2018 v 18,15 hodin

BOHÉMA
(La bohème)

Hudba: Giacomo Puccini
Libreto: Luigi Illica a Giuseppe Giacosa podle románu "Scény ze života bohémy" Henriho Murgera

Světová premiéra: 1.2. 1896, Teatro Regio, Turín

Obsazení:
Mimi, švadlena: Sonja Jončeva
Rodolfo, básník: Michael Fabiano
Marcello, malíř: Lucas Meachem
Schaunard, hudebník: Alexej Lavrov
Colline, filosof: Matthew Rose
Benoit/Alcindoro: Paul Plishka
Musetta, zpěvačka: Susanna Phillips

Dirigent: Marco Armiliato
Režie: Franco Zeffirelli
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno v italském jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky

Délka představení cca 175 minut, včetně dvou přestávek (33 a 26 minut). Konec přenosu cca ve 21,35 hodin.

 

 

Skvostná, famózní, nezapomenutelná – to jsou jen některé z přívlastků, s nimiž kritika obvykle spojuje Pucciniho Bohému v inscenaci Franka Zeffirelliho. Nestárnoucí podmanivost Bohémy však vždy závisí i na pěveckých výkonech, které milostný příběh s tragickým koncem vypráví. A právě to je další deviza inscenace.

   

Bulharská sopranistka Sonja Jončeva je podle New York Times „křehká, snivá, přesná Mimi“. Jončeva je ostatně první pěvkyní, která ztělesní v jediné sezóně přímých přenosů hned tři titulní role - diváci ji po Tosce a Bohémě uvidí i ve Verdiho Luise Millerové. Hrdinou večera je současně i Michael Fabiano jako zamilovaný básník Rodolfo. The Observer u mladého tenoristy oceňuje, že – na rozdíl od pěvců, kteří dokáží postihnout jen sladkou či sentimentální stránku opery – Fabiano svým projevem odhaluje samotné kořeny Pucciniho verismu, když v zoufalém Rodolfovi nachází také hněv nad krutou sociální nespravedlností. Fabiano s Jončevou jsou pro diváky přenosů navíc osvědčeným mileneckým párem – v minulé sezóně excelovali ve Verdiho v La traviatě.

Magnetem inscenace, která diváky okouzlí atmosférou Paříže 30. let 19. století, jsou i ostatní protagonisté. Zvlášť interakce mezi malířem Marcellem v podání barytonisty Lucase Meachema a koketní Musettou sopranistky Susanny Phillips mají mimořádnou jiskru a dodávají jejich vztahu na věrohodnosti. K zářným momentům inscenace přispívají i další „bohemové“, basista Matthew Rose jako Colline a barytonista Alexej Lavrov jako Schaunard, který krom přesvědčivého zpěvu vždy publikum pobaví i laškovnými pokusy o balet.
Mladý ansámbl vynikajících pěvců doplňuje v roli Alcindora Paul Plishka, zkušený basista, od jehož debutu v Met uplynulo neuvěřitelných 50 let, a Pucciniho partiturou provádí Marco Armiliato, jenž svou dirigentskou taktovkou zajišťuje dokonalou souhru mezi sólisty, sborem a orchestrem Met.

 

Nedávno pětadevadesátiletý operní a filmový režisér Franco Zeffirelli nastudoval Pucciniho nejhranější operu pro MET roku 1981 a po více než 30 let jeho barvité a do detailu propracované nastudování Bohémy přitahuje davy. „Publikum nadšeně vzdychalo a spustilo aplaus, jakmile se při premiéře roku 1981 zvedla opona druhého dějství s obrazem Café Momus a hemžícího se davu (čítajícího na 240 sboristů a komparsistů) uprostřed stoupající uličky v pařížské Latinské čtvrti v jednom z nejsilnějších a divácky vděčných momentů Zeffirelliho inscenace. Stejně tak je tomu i dnes...

 

 

Kompletní program sezóny 2017/2018 najdete ZDE