OPERA V KINĚ - IDOMENEO - PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Idomeneo - pozdně barokní opera francouzského typu, tzv. lyrická tragédie, jejíž nedílnou součástí je i balet. Námětem je příběh z řeckých bájí – krétský král Idomeneo při návratu z Trojské války během mořské bouře, která hrozí zničit jeho loďstvo, slíbí za záchranu bohu Neptunovi obětovat po návratu prvního člověka, kterého potká...

 

IDOMENEO
(IDOMENEO)

Sobota 25. března 2017 v 17,45 hodin

Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Libreto: Giovanni Battista Varesco

Světová premiéra: 29.1.1781, Cuvilliés-Theater, Mnichov

Obsazení:
Idomeneo: Matthew Polenzani
Ilia: Nadine Sierra
Elettra: Elza van den Heever
Idamante: Alice Coote
Arbace: Alan Opie

Dirigent: James Levine
Režie: Jean-Pierre Ponnelle
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky

Délka představení cca 240 minut včetně dvou  přestávek (33 a 34 minut). Konec přenosu cca ve 22,20 hodin.

 

Nejmilejší opera Mozarta i Levineho
Po více než deseti letech přivítá newyorská první scéna znovu inscenaci, jejíž historie sahá až do 80. let minulého století. V roce 1982 napsala dobová kritika, že slovutný znalec Mozarta, dirigent James Levine, který bude orchestr řídit i letos, „nepochybně zamýšlel přiřknout Idomeneovi modernější operní závěr“. Za tím účelem Levine například vyňal Idamanteho árii „No la morte“ a rozšířil závěrečnou baletní sekvenci. Přímý přenos se 25. března ponese ve víceméně podobném duchu, v jakém vznikla původní režie renomovaného francouzského tvůrce Jeana-Pierra Ponnelleho; představení zachovalo v nezměněné podobě scénu i kostýmy.

 
 

Oproti předchozím letům však doznalo změny obsazení. V Idomeneovi se v Met už dříve zaskvěly mnohé hvězdy operního nebe od Ileany Cotrubaș po Luciana Pavarottiho, a i letos padla volba na osvědčené pěvce. V titulní roli krétského krále Idomenea se objeví americký tenorista Matthew Polenzani, jehož diváci přenosů mohli nedávno vidět jako průvodce přenosem Rusalky a na kterého se v sezóně mohou těšit také v Růžovém kavalírovi. V kalhotkové roli jeho urozeného syna Idamanteho se představí britská sopranistka Alice Coote. Dvojici hlavních ženských rolí obsadily sopranistka Elza van den Heever jako Elektra a mladičká Nadine Sierra jako Ilia. Obě divy za sebou mají role v bezpočtu předních děl světové operní literatury od Normy po Dona Giovanniho, obě se v posledních sezónách objevovaly také v produkcích Metropolitní opery.

 

Opera na motivy antické pověsti odehrávající se v období po trojské válce stála podle tvrzení Constanzy Mozart nejblíže i srdci samotného skladatele. „Měl nádherné vzpomínky na okolnosti a dobu, kdy vznikala,“ tvrdila údajně po manželově smrti o díle, které Mozart složil ve věku pouhých 24 let.
Také sólistka Nadine Sierra se v jednom z rozhovorů svěřila, že Idomeneo je blízký nejen jí, ale také dirigentu Jamesi Levinemu, s nímž spolupracuje vůbec poprvé. „Idomeneo je jeho nejoblíbenější Mozartova opera,“ uvedla. „Takže jistě chápete, že neprožívám vůbec žádný stres,“ uzavřela se smíchem.

   

Z historie opery
Idomenea napsal Mozart ve čtyřiadvaceti letech pro mnichovský dvůr, na objednávku bavorského kurfiřta Karla Theodora. Bylo to pro Mozarta přelomové období, kdy se snažil dostat jak z vlivu svého otce, tak z područí salzburského arcibiskupa. Tato opera je prvním krokem na cestě k mistrovským dílům, která pak Mozart vytvořil (Don Giovanni, Figarova svatba, Únos ze Serailu, Cosi fan tutte a další). Text Idomenea je napsán v italštině, což v té době bylo naprosto běžné. Italská opera měla ve světě lesk a mnozí evropští skladatelé se snažili na ni navázat. Ani Mozart nebyl výjimkou. Jeho opery se však hudebně brzy od italského vzoru odklonily. A právě opera Idomeneus stojí na pomyslné přelomové hranici. Premiéra se konala 29. ledna roku 1781 na karnevalu v Mnichově, kde ji sám Mozart od cembala řídil. Libreto napsal Giambattista Varesco. O pět let později přepracoval Mozart operu pro koncertní provedení ve Vídni. Poté provedl ještě několik dalších úprav a přesunů hudebních čísel. Nejvíce odlišné je obsazení role králova syna Idamanta, původně interpretovaného kastrátem. Pro koncertní provedení byl jeho part přepracován pro lyrický tenor. Takto poprvé opera zazněla 13. ledna 1792 v Praze v Nosticově divadle.

 

 
 

 

Kompletní program sezóny 2016/2017 najdete ZDE .