OPERA V KINĚ - LUISA MILLER
-
PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU
Motto: |
Není „stále mlád“, přesto svým způsobem popírá běh času. Letos je to právě půlstoletí, kdy Plácido Domingo debutoval v Metropolitní opeře, a nyní ztvární na této nejprestižnější scéně neuvěřitelnou 149. roli v kariéře... Nezapomenutelný večer s legendou světové opery ve Verdiho tragédii o dívce, která se rozhodne obětovat své štěstí, aby zachránila otcův život.
Luisa Millerová je považovaná za přelomovou Verdiho operu.
Verdi, osobně frustrovaný další porážkou italského osvobozeneckého hnutí, spojil
své síly se Salvatorem Cammarenem, básníkem |
Sobota 14. dubna 2018 v 18,55 hodin LUISA MILLEROVÁ Hudba: Giuseppe Verdi Světová premiéra: 8.12. 1849, Teatro San Carlo, Neapol Obsazení: Nastudováno v italském jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky Délka představení cca 218 minut, včetně dvou přestávek (29 a 22 minut). Konec přenosu cca ve 21,55 hodin. |
Světoznámý dirigent a pěvec se představí jako starý voják Miller ve Verdiho vzácně uváděné opeře Luisa Millerová a kritiky se shodují, že jde i tentokrát o jedinečný zážitek. Ten ještě posiluje Domingovo setkání se sopranistkou Sonjou Jončevou, která v opeře podle Schillerovy předlohy ztělesní náročný titulní part Millerovy dcery Luisy. Úlohy Luisina vznešeného milence Rodolfa se bravurně ujal jeden z nejvyhledávanějších tenoristů současnosti, Piotr Beczała, který je tak s odstupem několika dekád konfrontován s rolí, v níž kdysi exceloval samotný Domingo. |
Domingovo charisma a hvězdné výkony Jončevy a Beczały |
Podobně jako Domingo debutuje v roli vojáka Millera, bulharská sopranistka Sonja Jončeva debutuje v úloze jeho dcery Luisy, vystavené díky intrikám kruté volbě mezi loajalitou ke snoubenci a otci. Sama Jončeva, ostatně historicky první pěvkyně, která ztvární tři hlavní role v jediné sezóně přenosů z Met, po premiérovém večeru tweetovala: „Pořád mám adrenalin z mimořádné premiéry. Asi nejnáročnější role, jakou jsem zpívala, ale zároveň ta nejuspokojivější...“, a skládá poklonu také svým kolegům na scéně. Jončevě se naopak poklonil list NYT: „Úloha Luisy jí sedí ještě víc než Tosca, kterou představila v Met tuto zimu. Její čistý, plynule se nesoucí soprán má v této opeře, kde Luisa vystupuje mezi temnými mužskými hlasy, výjimečný účinek.“ |
Třetím významným debutem je pak Rodolfo v podání Piotra Beczały. Web OperaWire zvláště vyzdvihl jeho árii „Quando le sere al placido“, v níž polský tenorista běduje nad Luisinou zradou, a označuje jeho výkon za triumfální. Všímá si také, že Bezcalovy duety s Jončevou „vystupňovaly příběh až k neuvěřitelnému vrcholu a zvedaly publikum ze sedadel“. |
Kompletní program sezóny 2017/2018 najdete ZDE