PŘÍMÉ SATELITNÍ PŘENOSY Z METROPOLITNÍ OPERY
V NEW YORKU - SEZÓNA 2019/2020

Motto: „Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Již 12. října 2019 vstoupí přenosy z Metropolitní opery do své čtrnácté sezóny, v České republice to bude sezóna třináctá a pro náchodské kino Vesmír to bude sezóna osmá... Spolu s dalšími diváky ve více než 2 000 kinech v 70 zemích po celém světě, se budete moci vydat za mimořádnými hudebními zážitky...

Sezóna 2019/20 nabídne operním divákům osvědčené klasiky i nové inscenace, vždy ale s největšími hvězdami operního světa. Celkem deset přímých přenosů (a pět nových inscenací, mezi kterými bude uvedeno jedno soudobé dílo, další se vrací na jeviště Met po třiceti letech, či jiné bude uvedeno na jevišti Met vůbec poprvé...)

 

Program sezóny 2019/2020

 

Sobota 12. října 2019 v 18,45 hodin
Giacomo Puccini
TURANDOT
(Turandot)

Christine Goerke (Turandot), Eleonora Buratto (Liù), Yusif Eyvazov (Kalaf), James Morris (Timur)

Hudební ředitel Met Yannick Nézet-Séguin bude řídit orchestr ve slavné inscenaci Turandot režiséra Franka Zeffirelliho. Titulní roli chladné čínské krásky, která zanevřela na celé mužské plémě, ztvární sopranistka Christine Goerke. Yusif Eyvazov zpívá Kalafa, jejího nápadníka, který pro ni neváhá riskovat život. V jeho podání uslyšíme slavnou tenorovou árii Nessun dorma. Eleonora Buratto zpívá otrokyni Liù a James Morris se představí v roli Kalafova otce Timura.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 26. října 2019 18:45 hodin
Jules Massenet
MANON
(Manon)

Lisette Oropesa (Manon), Michael Fabiano (Rytíř des Grieux), Carlo Bosi (Guillot de Morfontaine), Artur Ruciński (Lescaut),  Brett Polegato (de Brétigny), Kwangchul Youn (Otec des Grieux)

Mistrovské dílo francouzského operního repertoáru. Manon Lescaut – nevinná venkovanka, slavná kurtizána a nakonec zoufalá vězenkyně – je jednou z největších tragických heroin literárního i hudebního světa. V důmyslné režii Laurenta Pellyho ztvární titulní roli neodolatelné krásky, která touží po životě v přepychu, Lisette Oropesa. Michael Fabiano zpívá jejího slepě zamilovaného Rytíře des Grieux, jehož zoufalá láska nakonec oba přivede do neštěstí. Massenetovy smyslné melodie diriguje Maurizio Benini.

Nastudováno ve francouzském originále s anglickými a českými titulky.


Sobota 9. listopadu 2019 18:45 hodin
Giacomo Puccini
MADAMA BUTTERFLY
(Madama Butterfly)

Hui He (Čo-Čo-San), Elizabeth DeShong (Suzuki), Andrea Carè (Pinkerton), Paulo Szot (Sharpless)

Pucciniho Madama Butterfly ve skvělé inscenaci Anthonyho Minghelly. Sopranistka Hui He se představí v roli Čo-Čo-San, důvěřivé gejši, která je ochotná obětovat vše, co má, pro amerického námořního důstojníka Pinkertona, jehož zpívá Andrea Carè. Elizabeth DeShong je její věrná služebná Suzuki a brazilský barytonista Paolo Szot shovívavý Sharpless. V úchvatně křehké inscenaci režiséra Anthonyho Minghelly bude orchestr řídit Pier Giorgio Morandi.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 23. listopadu 2019 18:45 hodin
Philip Glass
ACHNATON
(Akhnaten)

Dísella Lárusdóttir (Královna Teje), J’Nai Bridges (Nefertiti), Anthony Roth Costanzo (Achnaton), Aaron Blake (Nejvyšší kněz Amonu), Will Liverman (Haremheb), Richard Bernstein (Aj), Zachary James (Amenhotep)

Zásadní dílo soudobého operního repertoáru poprvé na prknech Met. Phelim McDermott, který režíroval například velmi úspěšnou Glassovu operu Satjágraha, se do Met vrací s novou inscenací jiného Glassova díla – opery Achnaton, kterou bude ve svém debutu v Metropolitní opeře řídit dirigentka Karen Kamensek. Anthony Roth Costanzo zpívá titulní roli egyptského faraona, který chtěl ve své říši nastolit nové náboženství a přál si, aby lid uctíval jen jediného boha. Ve svém debutu v Met se představí J’Nai Bridges v roli Achnatonovy nevěsty Nefertiti a Dísella Lárusdóttir v roli faraonovy matky, Královny Teje. Inscenace nabízí neobyčejně poutavé vizuální zpracování, k jehož vrcholům patří i umění žonglérů ze souboru Gandini, jejichž pohyby dokonale souznějí s hrou orchestru. Inscenace původně vznikla ve spolupráci LA Opera, Improbable a Anglické národní opery, kde měla světovou premiéru. V roce 2017 obdržela cenu Olivier za nejlepší operní inscenaci.

Nastudováno hebrejsky a akkadsky, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 11. ledna 2020 18:45 hodin
Alban Berg
VOJCEK
(Wozzeck)

Elza van den Heever (Marie), Tamara Mumford (Margret), Christopher Ventris (Tambormajor), Gerhard Siegel (Kapitán), Andrew Staples (Andres), Peter Mattei (Vojcek), Christian Van Horn (Doktor)

Yannick Nézet-Séguin bude řídit orchestr Metropolitní opery v nové inscenaci režiséra Williama Kentridge, jíž je Vojcek od Albana Berga. Vojcek je vrcholné dílo operního expresionismu a patří k pilířům operní literatury 20. století. Berg na něm začal pracovat během první světové války a dokončil jej v roce 1922. Dílo je temnou sondou do nitra vojáka umořeného každodenním společenským zlem. V podání Williama Kentridge se odehrává v bludišti rozpadlých schodišť a ramp, rozbitého nábytku a nejrůznějších trosek. Kentridge oživuje své vlastní kresby uhlem, které spolu s jinými skicami, mapami a útržky z filmů promítá na jeviště, čímž vytváří děsivý svět plný leteckých havárií, světlometů, plynových masek a bitevních polí. V roli Vojcka bude debutovat Peter Mattei, Marii, matku jeho dítěte, ztvární Elza van den Heever. Vojckovy tyrany budou zpívat Christopher Ventris v roli Tambormajora, Gerhard Siegel jako Kapitán a Christian Van Horn v roli Doktora. V metropolitním debutu se představí Andrew Staples jako Andres. V minulých sezónách Metropolitní opera uvedla Kentridgovy inscenace Bergovy Lulu a Šostakovičova Nosu. Jeho inscenace Vojcka měla světovou premiéru na Salcburském festivalu, kde se setkala s nadšeným přijetím. Vznikla v koprodukci Metropolitní opery, Canadian Opera Company, Opera Australia a Salzburského festivalu.

Nastudováno v německém originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 1. února 2020 18:45 hodin
George Gershwin, DuBose a Dorothy Heywardovi, Ira Gershwin
THE GERSHWINS' PORGY A BESS
(The Gershwins' Porgy and Bess)

Angel Blue (Bess), Golda Schultz (Clara), Latonia Moore (Serena), Denyce Graves (Maria), Frederick Ballentine (Sportin’ Life), Eric Owens (Porgy), Alfred Walker (Crown), Donovan Singletary (Jake)

Porgy a Bess od tvůrčího týmu The Gershwins se do Met vrací poprvé od roku 1990 v nové inscenaci režiséra Jamese Robinsona, který s ní v Met debutuje. Americká „lidová“ opera, jak ji tvůrci nazvali v roce 1935, vypráví o mrzákovi Porgym, v podání Erica Owense, zamilovaném do Bess, kterou ztvární Angel Blue. David Robertson bude řídit hvězdný ansámbl, který tvoří Donovan Singletary v roli rybáře Jakea, Golda Schultz jako jeho manželka Clara, Latonia Moore v roli nešťastné vdovy Sereny, Frederick Ballentine, který zpívá drogového dealera Sportin’ Life, Alfred Walker v roli násilnického Crowna a v neposlední řadě legendární mezzosopranistka Denyce Graves v roli Marie, místní matróny a šéfky jídelny. Opera je plná nezapomenutelných melodií, včetně slavné klasiky „Summertime“ a dalších hitů, jako jsou „It Ain’t Necessarily So“, „Bess, You Is My Woman Now“, „I Got Plenty o’ Nuttin“ a „My Man’s Gone Now“. Inscenace vznikla v koprodukci s Anglickou národní operou a Nizozemskou národní operou a její letošní londýnská premiéra byla přijata s nadšenými ohlasy.

Nastudováno v anglickém originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 29. února 2020 18:45 hodin
Georg Friedrich Händel
AGRIPPINA
(Agrippina)

Brenda Rae (Poppea), Joyce DiDonato (Agrippina), Kate Lindsey (Nero), Iestyn Davies (Ottone), Duncan Rock (Pallante), Matthew Rose (Claudio)

Poprvé v historii uvede Metropolitní opera Händelovu Agrippinu, satirické dílo pojednávající o vztahu sexu, moci a politiky. Sir David McVicar se vrací k inscenaci, kterou původně vytvořil pro bruselský operní dům La Monnaie v roce 2000. Ukazuje nám děsivý svět, v němž nikdy nedošlo k rozpadu Římské říše, která se tím pádem udržela do dnešní doby. Nastavuje tak zrcadlo současné společnosti stejně, jako to s Agripinnou kdysi udělal Händel. Inscenace odhaluje korupční praktiky vládnoucí třídy, kterou ztělesňuje famózní mezzosopranistka Joyce DiDonato v roli titulní postavy, mocichtivé císařovny Agrippiny. Brenda Rae ztvární intrikánskou svůdnici Poppeu a Kate Lindsey mladého a bezradného Nerona. Iestyn Davies se představí v roli ambiciózního důstojníka Ottoneho a Matthew Rose zpívá císaře Claudia, na jehož uvolněný trůn chce Agrippina za každou cenu dosadit svého syna. Orchestr bude řídit známý mistr barokního repertoáru, maestro Harry Bicket.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 14. března 2020 17:45 hodin
Richard Wagner
BLUDNÝ HOLANĎAN
(Der Fliegende Holländer)

Anja Kampe (Senta), Mihoko Fujimura (Mary), Sergej Skorochodov (Erik), David Portillo (Kormidelník), Sir Bryn Terfel (Holanďan), Franz-Josef Selig (Daland)

Režisér François Girard, jehož mystické pojetí Parsifala utopeného v moři krve se v Met stalo jednou z nejúspěšnějších inscenací uplynulých let, obrátil pozornost k jinému Wagnerovu dílu, Bludnému Holanďanovi. Sir Bryn Terfel se v Met poprvé představí v roli tajemného Holanďana, odsouzeného věčně bloudit po širých mořích. Anja Kampe zpívá oddanou Sentu, jejíž láska je to jediné, co ho může zachránit. Její posedlost podobiznou záhadného mořeplavce reflektuje i scénografické pojetí, v němž se celá scéna Met promění v obří olejomalbu. Franz-Josef Selig ztvární roli Sentina otce Dalanda, Sergej Skorochodov bude zpívat myslivce Erika, David Portillo Kormidelníka a Mihoko Fujimura se představí v roli Sentiny chůvy Mary. Orchestr řídí legendární dirigent Valerij Gergijev. Tato inscenace vznikla v koprodukci s Operou Québec a Nizozemskou národní operou v Amsterdamu.

Nastudováno v německém originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 11. dubna 2020 18:45 hodin
Giacomo Puccini
TOSCA
(Tosca)

Anna Netrebko (Tosca), Brian Jagde (Cavaradossi), Michael Volle (Scarpia), Patrick Carfizzi (Kostelník)

Hvězdná Anna Netrebko se poprvé na jevišti Met představí jako úchvatná diva Tosca ve slavné Pucciniho opeře. Impozantní inscenace Pucciniho operního thrilleru od režiséra Sira Davida McVicara se po mimořádně úspěšném uvedení v roce 2017 vrací do programu série přímých přenosů z Met. Tentokrát ztvární vášnivou divu hvězdná Anna Netrebko, jejím jevištním partnerem, idealistickým malířem Mariem Cavaradossim, bude Brian Jagde a tyranského barona Scarpiu, šéfa římské policie, ztvární Michael Volle. Podmanivou partituru, která obsahuje jedny z Pucciniho nejznámějších melodií, bude řídit Bertrand de Billy.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 9. května 2020 18:45 hodin
Gaetano Donizetti
MARIE STUARTOVNA
(Maria Stuarda)

Diana Damrau (Marie Stuartovna), Jamie Barton (Alžběta), Stephen Costello (Leicester), Andrzej Filończyk (Cecil), Michele Pertusi (Talbot)

Ve druhé části Donizettiho tudorovské trilogie a v posledním přímém přenosu z Met této sezóny ztvární dvě soupeřící královny famózní pěvkyně Diana Damrau a Jamie Barton. Donizettiho historické drama, v němž se zaměřil na politické i osobní rozbroje mezi dvěma královnami, se vrací na jeviště Metropolitní opery s Dianou Damrau v titulní roli nešťastné skotské královny Marie a Jamie Barton v roli její sokyně královny Alžběty I. Stephen Costello ztvární Mariina milence Leicestera, Andrzej Filończyk se představí v roli kancléře Cecila a Michele Pertusi bude zpívat hraběte Talbotta. V působivé inscenaci Sira Davida McVicara bude orchestr Metropolitní opery řídit Maurizio Benini.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Předprodej vstupenek
Abonentní vstupné 270 Kč (při současné koupi minimálně 6 ks vstupenek z programové nabídky) – prodej v pokladně kina Vesmír od 1.10.2019
Základní vstupné 340 Kč – prodej jednotlivých vstupenek od 9.10.2019 v pokladně kina Vesmír
Zlevněné vstupné 300 Kč pro studenty, důchodce, ZTP – prodej jednotlivých vstupenek od 9.10.2019 v pokladně kina Vesmír

 

 

 

 

 

 

Přenosy Metropolitan Opera: Live in HD kombinují špičkové operní umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Oko kamery se během přenosu dostane podstatně blíže k dění na jevišti než oko diváka, byť sedícího na těch nejlepších místech přímo v Metropolitní opeře. Diváci přenosů si tak v kinech mohou vychutnávat úžasné detailní záběry, které by v samotné Met nikdy neviděli, a které jim zajištuje více než deset kamer zaznamenávajících představení. Výsledkem kombinace bezchybně zvládnutého filmového řemesla a výsostného interpretačního umění zpěváků, režisérů, dirigentů, hudebníků a dalších umělců Metropolitní opery pak je, jak napsala MF Dnes: „magické a vášnivé drama“. Přenosy nabízejí ty nejlepší z nejlepších z řad interpretů i inscenátorů, kteří v operním světě momentálně působí. „Třešinkou na dortu“ jsou pak rozhovory s interprety představení v přestávkách, kdy se také představují různé skryté složky operního domu, jako jsou například garderobiéra, jevištní technika a přestavba scény, pomocný zvířecí park, orchestřiště atd. Průvodci rozhovorů a pohledů do zákulisí v letošní sezóně jsou opět hlavní hvězdy, jako jsou Renée Fleming, Deborah Voigt, Joyce DiDonato, Anita Rachvelishvili, Susan Graham, Patricia Racette a Eric Owens.

A jak takový přenos probíhá?
Satelitní přenos je přenos signálu představení z Metropolitní opery, v kterém se používá satelitní signál – v našem případě v HD rozlišení a 5.1 zvuku. Aby mohla kina přijímat tento signál musí být vybavena digitálním HD satelitním kompletem, který je připojen na audio a video systém kina. Během představení je před Metropolitní operou v NY umístěn přenosový vůz obsahující potřebné technické zázemí. Obraz a zvuk který je přijímán ze sálu a jeviště Metropolitní opery je v přenosovém voze zpracováván a pomocí satelitního signálu přenášen do satelitu a odtud dále do kin, v nichž přímý přenos probíhá. Zde ho přijímá a zpracovává receiver. Na jevišti a v sále opery je umístěno několik kamer a množství mikrofonů, které snímají zvuk a obraz představení. Tento je posílán do přenosového vozu, kde je on-line zpracován střihačem a zvukařem do podoby, jež je poté přenesena do kin. Opery v New Yorku začínají v Metropolitní opeře okolo 13 - 14 hodiny odpoledne. Díky časovému posunu ale začínají přenosy v České republice až v 17 či 18 hodin večer tentýž den. Samotná opera je uváděna v jazyce svého tvůrce, tj. italsky, francouzsky, atd. Náš divák však má k dispozici i české titulky a může se tak lehce orientovat v ději. České titulky však nejsou během přímého přenosu součástí satelitního signálu (nejsou v obraze) – k představení jsou dodávány externě až v konkrétním kině, kde přímý přenos probíhá. Vše „zajistí“ počítač, který je napojen na dataprojektor a prostřednictvím speciálního titulkovacího softwaru, ve kterém jsou české titulky nahrány, jsou jednotlivé titulky promítány na podplátno (pod hlavním projekčním plátnem). A obsluha počítače české titulky ručně posouvá – musí sledovat anglické titulky v obraze a podle nich pak posouvat ty české. Ty se ovšem nemusí úplně přesně shodovat s anglickým titulkovým překladem, protože jsou upraveny a přihlédnuto je i  k existujícím českým překladům jednotlivých operních libret.… Každý divák obdrží ke každému přímému přenosu večerní program (s popisem děje opery, pěveckým i hudebním obsazením). Grafika i text české verze programu je z velké části totožný s originálním programem Metropolitní opery.