DIVADLO V KINĚ - NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI - SATELITNÍ PŘÍMÝ
PŘENOS Z DIVADLA DONMAR WAREHOUSE Z LONDÝNA

Proslulý skandální román Nebezpečné známosti se vrací do kin. Tentokrát nikoliv jako film, ale v podobě nové inscenace slavné divadelní hry, která v 80. letech 20. století strhla Stratford, Londýn i Broadway. Její autor Christopher Hampton si za ni vysloužil cenu Olivier a poté, co ji převedl do scénáře stejnojmenného filmu, i Oscara. Hit Stephena Frearse s Johnem Malkovichem stále zůstává nejúspěšnější filmovou verzí knihy Choderlose de Laclose. Ke svým třicátým narozeninám se drama intrik, svodů a citů vrátilo na londýnské jeviště. Inscenace komorního divadla Donmar svádí dechberoucí výpravou a kostýmy i skvělým hereckým obsazením v čele s hvězdou seriálů The Wire a The Affair Dominicem Westem a Janet McTeer, nominovanou dvakrát na Oscara.

 

 
Čtvrtek 28. ledna 2016 v 19,45 hodin

NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI
(LES LIAISONS DANGEREUSES)

Autor: Christopher Hampton podle románu Choderlose de Laclose
Režie: Josie Rourke

Hrají:

Vicomte de Valmont: Dominic West
Marquise de Merteuil: Janet McTeer
Madame de Tourvel: Elaine Cassidy
Madame de Rosemonde: Una Stubbs
Madame de Volanges: Adjoa Andoh
Le Chevalier Danceny: Edward Holcroft
Cecile Volanges: Morfydd Clark
Azolan: Theo Barklem-Biggs
Majordomus: Thom Petty
Julie: Alison Arnopp
Emilie: Jennifer Saayeng

Uváděno v anglickém originále s doprovodnými anglickými a českými titulky v obraze.

Délka představení cca 185 minut, včetně 20ti minutové přestávky. Konec přenosu cca ve 23,05 hodin.

Nadčasová skandální klasika
Román v dopisech o krutých milostných hrách amorálních šlechticů, jmenovitě bývalých milenců markýzy de Merteuil a vikomta de Valmont, v roce 1792 šokoval francouzskou vyšší společnost a stal se čtenářskou senzací. Dnes patří mezi nejpopulárnější francouzské knihy. Velká část veřejnosti ho ovšem zná nikoliv ze stránek, ale z divadla či filmu. Kromě Frearse román natočil i Roger Vadim či Miloš Forman, další generaci příběh svůdníka Valmonta a jeho osudového zájmu o ctnostnou paní de Tourvel představily Velmi nebezpečné známosti s Ryanem Phillippem a Reese Witherspoon. Tato verze z roku 1999 se odehrávala v současnosti. Režisérka a umělecká šéfka divadla Donmar Josie Rourke ve své nové inscenaci děj ponechala v napjaté době nedlouho před francouzskou revolucí.
„Viděl jsem svou hru předvedenou i v moderních kostýmech, ale zdá se mi, že tak paradoxně ztratila svou modernitu. Když se odehrává přesně, kdy má, její nadčasové prvky vystoupí a překvapí vás. V současných šatech vás naopak udiví ty konvence z 18. století,“ myslí si Christopher Hampton. Neoklasicistní doba také umožnila blýsknout se mladému scénografovi Tomu Scuttovi, jehož práci diváci NT Live poznali už díky přenosu Médeie. Komorní scénu zaplnil svícemi, růžemi, lustry a obrazy evokujícími luxusní sídla dekadentních boháčů, zlatý nátěr se ovšem loupe a nábytek je zabalen do plastových potahů, podobně jako jsou zabalené postavy do svých neupřímných masek.

 

 

 

 

Drama intrik, svodů a msty
Josie Rourke, jejíž režijní talent z kin známe z nedávno uváděného přenosu Coriolana, pak zajistila, aby její inscenace nejen potěšila divákovy smysly, ale také ho oslovila a donutila přemýšlet o dnešním chování. „Toto je hra, kde se soukromá korespondence zneužívá jako klíčové důkazy. Když ony dopisy Valmont a markýza používají k tomu, aby jejich autory veřejně zostudili, připomíná to, jak se dnes lidé mstí druhým na internetu,“ říká Rourke.
Kromě Dominica Westa, známého také z filmů Úsměv Mony Lisy či 300: bitva u Thermopyl, a Janet McTeer, která si zahrála i v seriálu Bílá královna, se s Nebezpečnými známostmi v divadle Donmar zapletli rovněž Elaine Cassidy (seriál Obchodní dům Paradise), Una Stubbs (bytná Sherlocka, v NT Live k vidění i v Podivném případu se psem) či Edward Holcroft (Kingsman, Wolf Hall, London Spy).

 

   

Duchaplné, hovorné adaptaci Laclosova románu dominují skvělé výkony Dominica Westa jako chorobného svůdníka a neúnavného pozéra a Jane McTeer v roli ledové markýzy, která je také posedlá touhou dominovat každému, koho potká. … Toto je divadlo ve své nejsvůdnější i nejzlověstnější podobě. Na této černé komedii mravů je toho spousta, co obdivovat.
Henry Hitchings, Evening Standard