OPERA V KINĚ - NORMA
-
PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU
Motto: |
Začíná šestá náchodská sezóna přímých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku. Metropolitní opera v New Yorku odstartuje novou sezónu přenosů 2017/2018 v sobotu 7. října 2017. Sezónu 2017-2018 zahájí mistrovským dílem Vincenza Belliniho Norma. Titulní part v nové inscenaci belcantové tragédie ztvární hvězdná Sondra Radvanovsky. Na letošní přenosy z Metropolitní opery do českých kin zve legendární česká diva Soňa Červená, čestná patronka aktuální sezóny, jejíž neuvěřitelný životní příběh nedávno představila v celovečerním snímku dokumentaristka Olga Sommerová. |
NORMA Sobota 7. října 2017 v 18,45 hodin Hudba: Vincenzo Belini Světová premiéra: 26.12.1831, La Scala, Milán Obsazení: Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky Délka představení cca 200 minut včetně jedné 30min. přestávky. Konec přenosu cca ve 22,25 hodin. |
Novou inscenaci Belliniho Normy pod suverénní dirigentskou taktovkou Carla Rizziho a s tradičně vynikajícím orchestrem Met odměnilo obecenstvo Metropolitní opery během zahajovacího večera 25. září neutuchajícími ovacemi vestoje a už po prvním večeru je zřejmé, že McVicarovo autorské provedení má nejlepší předpoklady stát se jedním ze skutečných vrcholů právě nové sezóny. |
Do společnosti zvučných režisérských veličin jako jsou Franco Zeffirelli, Otto Schenk, John Dexter či Nathaniel Merrill lze už nesporně řadit také Skota Sira Davida McVicara. V posledních třech dekádách patří mezi hrstku vyvolených, kteří vytyčují inscenační kurs Metropolitní opery. Někdejší „zlobivý chlapec“ uchvátil kritiku i obecenstvo například Händelovým Juliem Ceasarem v Egyptě nebo vydařenou spoluprací s americkou sopranistkou Sondrou Radvanovsky na Donizzetiho tudorovské trilogii, jejíž poslední díl - Roberto Devereux – byl součástí přenosové sezóny 2015-16. Není proto překvapením, že v sedmém roce McVicarova působení v Met zahajuje sezónu právě jeho Norma, a to opět s ikonickou Radvanovskou. Ta otvírala ve stejné roli i minulou sezónu v Kanadské operní společnosti a kritikou je považována za Normu „své generace“. |
Norma jako střet kultur i
drásavé intimní drama |
V první polovině 19. století byla v operních představeních nejdůležitější krása zpěvu, „bel canto“, pěvecké mistrovství propojující svrchovanou techniku s emotivním přednesem, a umění legendárních primadon té doby se pro operní skladatele stalo nevysychající inspirací. U zrodu Normy, nejznámější opery italského skladatele Vincenza Belliniho (1801–1835), stála fenomenální italská sopranistka Giuditta Pasta (1797–1865), kterou po řadě zahraničních úspěchů čekala milánská La Scala; pro svůj debut si přála novou operu od Belliniho. Libretista Felice Romani použil svůj starší text psaný podle tragédie francouzského dramatika Alexandre Soumeta Norma čili Vražda dítek (Norma ou L’infanticide). Obrovský úspěch premiéry v La Scale 26. 12. 1831 se zasloužila i Giuditta Pasta, byť zpočátku part Normy kvůli jeho extrémní obtížnosti odmítala. Do Prahy Norma doputovala už v roce 1835, kdy zazněla italsky ve Stavovském divadle. Národní divadlo nejprve převzalo inscenaci z Prozatímního divadla a uvedlo ji v českém překladu Václava Aloise Svobody 5. 10. 1884. |
Kompletní program sezóny 2017/2018 najdete ZDE .