DIVADLO V KINĚ - OTHELLO
SATELITNÍ PŘÍMÝ PŘENOS Z ROYAL SHAKESPEARE THEATRE
ZE STRATFORDU NAD AVONOU

Slavné představení Shakespearovy vrcholné tragédie z Royal Shakespeare Company - z Shakespearova rodného města Stratford nad Avonou.

 

V dubnu 2014 uplynulo 450 let od narození největšího dramatika všech dob Williama Shakespeara. Jeho nesmrtelná dramata žijí dál v mnoha divadlech, zcela výlučné místo mezi nimi však patří Královské shakespearovské společnosti (Royal Shakespeare Company). Ensemble světové úrovně, který se chlubí více než padesátiletou historií, sídlí přímo v Shakespearově rodišti v anglickém Stratfordu nad Avonou. „Nepřetržitá shakespearovská tradice, kterou je Stratford po staletí prodchnut, je to, co dělá náš soubor jedinečným,“ popisuje umělecký šéf Gregory Doran.

 

 
Středa 26. července 2015 v 19,45 hodin

OTHELLO
Othello

Autor: William Shakespeare
Režie:  Iqbal Khan

Hrají:
Othello: Hugh Quarshie
Jago: Lucian Msamati
Desdemona: Joanna Vanderham
Cassio: Jacob Fortune-Lloyd
Emilia: Ayesha Dharker
Bianca: Scarlett Brookes
Brabantio, Desdemonin otec: Brian Protheroe
Lodovico: Tim Samuels
Roderigo: James Corrigan
Montano, benátský dóže: David Ajao

Uváděno v anglickém originále s doprovodnými českými titulky.

Délka představení cca 210 minut, včetně 20 minutové přestávky. Konec přenosu cca ve 23,30 hodin.

Poprvé v historii Královské shakespearovské společnosti nabádá benátského mouřenína Othella k vraždě Jago s černou pletí. Revoluční obsazení jedné z hvězd seriálu Hra o trůny, britsko-tanzanského herce Luciana Msamatiho do tradičně bělošské role závistivého manipulátora dodalo jedné z vrcholných tragédií Williama Shakespeara zcela nový rozměr. Othella si k tomu v režii zkušeného Iqbala Khana zahrál muž, který skoro dvacet let právě tuto postavu hrát odmítal, Hugh Quarshie, známý z Hvězdných válek, Highlandera či lékařského seriálu Holby City. Převratné moderní představení dva dny před jeho derniérou uvidíte v přímém satelitním přenosu.

 

   

 

 

Othello patří mezi největší a nežádanější role pro černošské herce. Hugh Quarshie nicméně v roce 1998 veřejně prohlásil, že právě benátského mouřenína, který se z šlechetného vojevůdce změní v nebezpečného žárlivce, by herci s tmavou pletí hrát neměli – jinak se mohou podílet na jejich další stereotypizaci lidí jako nestabilních lidí snadno podléhajících vášním. Nynější umělecký šéf Royal Shakespeare Company Gregory Doran se přesto nevzdal myšlenky, že by si Quarshie Othella někdy zahrál. Nakonec se mu ho povedlo přemluvit a britský herec ghanského původu se po devatenácti letech vrátil k RSC.

 

  Nová inscenace ve Statfordu nad Avonou je jedinečná i z dalšího důvodu. Poprvé v historii RSC dostal roli Othellova protivníka Jaga další černošský herec, Lucian Msamati. Stále kontroverzní rasová problematika hry se tak zajímavě posunula. Iqbal Khan, který pro RSC před třemi lety přenesl Mnoho povyku pro nic do současné Indie a na kontě má i muzikály či opery, do představení přidal i odkazy na waterboarding, nově interpretoval klíčovou scénu Othellova záchvatu a soustředil se hlavně na motiv zrady. Inscenace, která se v anglickém Stratfordu nad Avonou hraje od června, sklidila řadu pochvalných ohlasů.

Koncept RSC sálá žhavou intenzitou. Rázem se tak dostáváme za černobílý motiv rasismu jako Jagovy motivace a za představu, že rasové rozdíly můžou za Othellovu destruktivní ovlivnitelnost. V této verzi jsou oba dva outsideři, z čehož vzniká fascinující psychologická dynamika.
Dominic Cavendish, The Telegraph

Přímé přenosy her Královské shakespearovské společnosti ročně dosahují milionového počtu diváků. Sérii přenosů do kin RSC zahájila na podzim 2013 úspěšnou inscenací Richarda II. s Davidem Tennantem v titulní roli, v režii současného uměleckého ředitele souboru Gregory Dorana. Ten RSC převzal v roce 2012, mezi bývalé šéfy souboru patří mj. slovutní režiséři Trevor Nunn a Peter Hall, jeden ze zakladatelů společnosti v roce 1961. Na rozdíl od „konkurenčního“ londýnského divadla Globe, RSC sídlící ve Stratfordu nad Avonou neinscenuje Shakespearovy hry výhradně v alžbětinských kostýmech, často k nim hledá nový přístup. Do jejího repertoáru ovšem nepatří pouze Shakespeare, jak dokazují hity Bídníci a Matilda, muzikály, které se dodnes s úspěchem hrají na West Endu.