OPERA V KINĚ - POPELKA
- PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Přenosová sezóna 2017/18 je ve finále! Posledním přímým přenosem je čarovný večer se ztraceným střevíčkem, který padne jen upřímné Popelce...

Po 40 letech se na podium Metropolitní opery vrací opera Julese Masseneta Popelka. Newyorská první scéna jí tuto sobotu ve velkolepém a šarmantním stylu uzavírá v pořadí už 12. sezónu přenosů do kin. Hlavní roli Lucette neboli Popelky ztvární mezzosopranistka Joyce DiDonato, která s operou slavila mimořádné úspěchy již v Santa Fe, Londýně anebo Barceloně. V důmyslné režii Laurenta Pellyho, jež dává vyniknout Massenetově skvostné hudbě i obraznosti celé inscenace, se v jedné z vedlejších rolí objeví i talentovaný český tenorista Petr Nekoranec.

 

Sobota 28. dubna 2018 v 18,45 hodin

POPELKA
(Cendrillon)

Hudba: Jules Massenet
Libreto: Henri Cain podle původní předlohy Charlese Perraulta z roku 1698

Světová premiéra: 24.5. 1899, Théâtre National
de l’Opéra-Comique,  Paříž

Obsazení:
Lucette, neboli Popelka: Joyce DiDonato
Princ Charmant: Alice Coote
Kmotřička víla: Kathleen Kim
Pandolfe: Laurent Naouri
Hraběnka Madame de la Haltière: Stephanie Blythe
Noémie: Ying Fang
Dorothéa: Maya Lahyani
Král: Bradley Garvin
Předseda vlády: Jeoncheol Cha
Děkan fakulty: Petr Nekoranec

Dirigent: Bertrand de Billy
Režie: Laurent Pelly
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno ve francouzském jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky

Délka předst. cca 185 minut, včetně jedné přestávky (34 min). Konec přenosu cca ve 22,10 hodin.

 

 

DiDonato s dívčím citem pro zázraky
„Joyce DiDonato dokáže ve svých 49 letech stále vstoupit na scénu a svými neokázalými gesty a delikátním přednesem publikum přesvědčit, že je dosud dívenkou. Prožívá celý příběh s upřímnou tváří a roztomilou bezelstností, s citem pro zázraky, který však nikdy není přeslazený. V jemnějších tónech je často jednoduše překrásná,“ píše o představitelce titulní role The New York Times.
Samotná pěvkyně se pak vyznává: „Na Popelce jsem si zamilovala to, že nepřestává věřit v dobro. Líbí se mi také, že svým velmi nenápadným způsobem zůstává sama sebou.“ DiDonato, která už na úvod sezóny triumfovala v úloze druidské kněžky Adalgisy v Belliniho Normě, tak suverénním výkonem v nové Massenetově Popelce dokázala, že patří k nejpřesvědčivější hlasům současné operní scény.
Kalhotové role Prince, jenž se do Popelky zamiluje a nenechá se ve své volbě zmást, se s úspěchem zhostila mezzosopranistka Alice Coote. Observer si všímá, že podobně jako DiDonato uměla Coote roli vetknout láskyplnou křehkost.

   

Širokým a bohatým hlasem zaujala podle The New York Times také mezzosopranistka Stephanie Blythe jako Madame de la Haltière, Popelčina macecha, která vdechla panovačné hraběnce takřka „šokující lidský rozměr, aniž by šetřila na škodolibostí“. Role Pandelfeho, Popelčina milujícího ale poněkud slabého otce, se ujal francouzský basbarytonista Laurent Naouri.
Speciální uznání NYT si za pojetí Kmotřičky víly a „zářivě stoupající“ soprán získala i Kathleen Kim a tuzemské publikum jistě zaujme skutečnost, že v menší roli Děkana fakulty uslyší talentovaného tenoristu Petra Nekorance, který byl v září 2016 jako vůbec první Čech přijat do Lindermannova dvouletého programu Met.

Inscenace, kterou musíte vidět
Kouzlo nové inscenace Met netkví jen ve vynikajících pěveckých výkonech. Chválu sklízí vyvážená režie Laurenta Pellyho, která je podle The New York Times „směle stylizovaná; elegantní, ale perlivá; přímočará, ale s aurou extravagance“, i rafinovaně propracovaná choreografie Laury Scozzi, která zaujme smyslem pro detail a pro vtip.
Pod dirigentskou taktovkou Bertranda de Billy tak publikum na závěr sezóny čeká výjimečný zážitek ze vzácně uváděné Massenetovy opery, o níž Observer napsal: „musíte ji prostě vidět“.

 

 

 

 

Kompletní program sezóny 2017/2018 najdete ZDE