OPERA V KINĚ - RUSALKA - V
PŘÍMÉM SATELITNÍM PŘENOSU
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU
Motto: |
Světově nejhranější česká opera o nešťastné lásce vodní víly k pozemskému princi se v letošní sezóně dočká už 27. uvedení v historii Met. Po famózním úspěchu inscenace Rusalky ze sezony 2013/14 se jí podle dosavadních kritik daří naplnit vysoká očekávání. Představení láká na opulentní výpravu, sugestivní herecké výkony a syrové pojetí příběhu, který namísto krotké pohádkovosti vsadil na psychologické drama. Slavné měsíční árie a hlavní role se zhostí současná hvězda světových jevišť, Kristine Opolais, na jejíž výkon je upřena hlavní pozornost. |
Sobota 25. února 2017 v 18,45 hodin Světová premiéra: 31. 3. 1901 Národní divadlo, Praha Hudba: Antonín Dvořák Obsazení: Nastudováno v českém jazyce, uváděno s anglickými a českými titulky. Délka představení cca 230 minut včetně dvou přestávek (30 a 33 minut). Konec přenosu přibližně ve 22,55 hodin. |
„Dvořákova Rusalka by mohla být nečekaným hitem sezóny v Metropolitní opeře. Operní odpověď na pohádkový příběh Malé mořské víly je neuvěřitelně temné, sexy drama. Záhadné, zlověstné a fantaskní režijní zpracování v kombinaci se smyslným zpěvem pohledného obsazení dohromady vytváří romantickou energii vzácnou jak pro Met, tak jakoukoli jinou operu,“ vychválil Anthony Tommasini z The New York Times novou inscenaci Rusalky, která měla v Met premiéru ve čtvrtek 2. února. |
Opera Rusalka se na pódiu Met poprvé objevila
teprve v roce 1993, tedy necelých sto let po svém vzniku. V nastudování Otty
Schenka se v ní před třemi lety v rámci přímých přenosů blýskla hvězdná
sopranistka Renée Fleming a představení se stalo senzací. Přímý přenos do kin v
únoru 2014 strhl rekord v návštěvnosti, která přesáhla 9000 diváků. |
V hlavní záporné roli Ježibaby se představí
americká mezzosopranistka Jamie Barton, kterou diváci naposledy mohli vidět v
lednovém přenosu Nabucca po boku Plácida Dominga. V Metropolitní opeře
debutovala teprve v roce 2009 Mozartovou Kouzelnou flétnou. O jejím výkonu v
roli Ježibaby napsal kritik New York Observeru, že byl ohromen „vášní, s jakou
se vrhla do své role” a dodal, že „je těžké nalézt dostatečná superlativa pro
popis jejího hlasu.” |
V celé operní tvorbě se nenajde mnoho děl, ve kterých by skladatel hudební básnivostí milostných i náladových lyrických scén, působivou melodikou hlasů i zvukovým koloritem, dosáhl takového souhrnu myšlenkové nekonvenční hudební krásy, jako Antonín Dvořák ve své „lyrické pohádce“ Rusalka, která vznikla na libreto básníka Jaroslava Kvapila. Výsledkem libretistovy práce byl operní text, jaký v takové básnické čistotě česká opera dosud neznala a který i v tom, co následovalo, byl sotva dostižen. K působivosti i silné dramatické výmluvnosti Rusalky přispívá také neobyčejná zvuková barevnost Dvořákovy partitury. Rusalka náleží k vrcholným dílům Dvořákova genia a je opravdovou chloubou české operní tvorby... A jistě není náhodou, že po Rusalce stále častěji sahají rovněž operní domy po celém světě. Za celou dobu od svého vzniku neztratila nic ze své svěžesti a přitažlivosti. Naopak, nachází stále nové obdivovatele i v řadách nejmladších generací... Antonín Dvořák zkomponoval Rusalku na sklonku svého života. Působí jako krásné vyvrcholení jeho skladatelské kariéry. Operní znalci po celém světě se shodují, že zmíněná krása Rusalky – ryzí půvab její hudby, její síla lyrického i dramatického výrazu, její rovnoměrně vysoká úroveň inspirace a ucelenost jejího celkového gesta navzdory včlenění velmi kontrastních stylů – je znamením geniality skladatele Antonína Dvořáka a jeho libretisty Jaroslava Kvapila. A rovněž mimořádného souznění jejich talentu a přátelství - libreto Rusalky bylo napsáno dříve než hudba. Jaroslav Kvapil myslel od počátku na Antonína Dvořáka, ale bál se jej oslovit, aby nebyl odmítnut. Obešel několik jiných skladatelů, ale všichni byli právě pohlceni jinou prací. Ke Dvořákovi jej nakonec přivedl inzerát skladatele, který právě hledal kvalitní libreto ke zhudebnění... |
Kompletní program sezóny 2016/2017 najdete ZDE .