OPERA V KINĚ - RŮŽOVÝ KAVALÍR
-
PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU
Motto: |
Opojný valčíkový sen, či láska a intriky ve Vídni osmnáctého století za vlády Marie Terezie - to je komická opera Richarda Strausse Růžový kavalír – dílo patřící k nejtěžším v operní literatuře. Je bez recitativů, dialogů, jen proud hudby a zpěvu... |
RŮŽOVÝ KAVALÍR Sobota 13. května 2017 v 18,15 hodin Hudba: Richard Strauss Světová premiéra: 26.1.1911, Royal Operahouse, Dresden Obsazení: Nastudováno v německém originále, uváděno s anglickými a českými titulky Délka opery cca 250 minut včetně dvou přestávek (34 a 30 minut). Konec přenosu cca ve 23,00 hodin. |
V Metropolitní opeře se schyluje k sezónnímu grande finale. Postará se o něj v první řadě americká sopránová legenda Renée Fleming. Její strhující výkon v nejnovějším nastudování rozšafného Růžového kavalíra, které nahradí inscenaci z roku 1969, vynáší do nebes zahraniční tisk od NY Times po Wall Street Journal, dokazuje, že hvězda přední pěvkyně zdaleka nehasne. V sobotu 13. května bude Straussův Růžový kavalír přenášen jako poslední představení z přenosové sezóny 2016-17 přenášeno v rámci série Met: Live in HD do více než 2000 kinosálů v 70 zemích na celém světě včetně České republiky. V titulní roli se objeví také jedna z největších operních hvězd současnosti, mezzosopranistka lotyšského původu Elina Garanča. |
Přestože ještě loni mnozí předpovídali osmapadesátileté operní divě Renée Fleming brzký konec kariéry, ukázalo se, že šlo o ničím nepodložený šum. Hvězdná sopranistka se totiž do důchodu rozhodně nechystá: jak uvedla pro Vanity Fair, je naopak pevně rozhodnuta soustředit se v následujících letech na četné koncerty a recitály v rámci turné po celém světě. Přesto je Straussův opus možná jednou z posledních příležitostí, jak ji vidět na pódiu v charakterní operní roli. Jak se sama domnívá, pro většinu svých typických partů je příliš zralého věku. „Snad právě kromě Maršálky v Růžovém Kavalírovi,“ uvádí Fleming. |
Rokokovému Růžovému
kavalírovi, odehrávajícímu se ve Vídni za vlády Marie Terezie, se
obvykle dostává ztvárnění v podobě opulentní romance s lehkým nádechem
kýče. Režisér nové inscenace Robert Carsen se protentokrát rozhodl
vsadit na komické aspekty příběhu a okořenit je trochou pikantérie. Děj
přenesl v čase o několik dekád vpřed, konkrétně do období před
vypuknutím první světové války, a časového posunu využil ke zdůraznění
nastupující dekadence. Výjevy ze života do sebe zahleděné vídeňské
aristokracie vizuálně umocňuje scéna laděná převážně do odstínů
červeného sametu a využívající lokací budoárů, komnat i nevěstinců. |
Zatímco bulvár hojně spekuluje o konci kariéry Renée Fleming, všímají si odborné recenze jejích bezchybně odvedených partů. Uznalé reakce si jen nedlouho po dubnové premiéře vysloužily zejména výkony Günthera Groissböcka a Eliny Garanči. V případě mezzosopranistky oceňuje tisk zejména procítěné podání a hřejivou barvu hlasu, připomínající podle Washington Post „tekuté zlato“. U Guntera Groissböcka je pak podle Observeru pamětihodný „sexy vzhled“ a „nonšalantní lehkost“, s jakou se náročné role zhostil. „Osvěžující a k zamyšlení nutící pojetí stoleté klasiky,“ uzavírá svou kritiku Observer. „Existuje snad pro příznivce opery lepší důvod, proč navštívit Met?“ |
Straussova nejpopulárnější opera Růžový kavalír (i když vhodnější český překlad by byl Kavalír s růží) fascinuje publikum již od své premiéry. Tehdy způsobila takovou senzaci, že železnice musely rozšířit vlaková spojení, aby se do Drážďan dostalo množství zájemců z celé Evropy. Po krvavých tragédiích Salome a Elektra se Strauss rozhodl napsat komedii, která bude moderní verzí Figarovy svatby; sám Růžového kavalíra nazval „mozartovskou“ operou. O text požádal svého nejlepšího libretistu Hugo von Hofmannsthala; oba jsou považováni za nejslavnější tvůrčí dvojici po Mozartovi s Lorenzem da Ponte. Opera nabízí komický příběh plný záměn, do kterého jsou zapleteny čtyři hlavní postavy: Maršálka, její mladý milenec Oktavián, baron Ochs a jeho potenciální snoubenka Sofie. Četné valčíkové melodie tvoří kontrast k tereziánské Vídni, v níž se děj odehrává; „rokoková atmosféra“ působí vědomě anachronicky. Skrze Maršálku, ohlížející se za svým mládím, probleskuje i hluboká melancholie, signalizující konec jedné epochy, a to nejen v našem operním příběhu. |
Kompletní program sezóny 2016/2017 najdete ZDE .