Jerome Robbins
Jerome Robbins (1918 –1998) patří mezi nejznámější choreografické osobnosti 20.
století. Jeho balety způsobovaly na scénách kamenných divadel doslova senzaci.
Jeho tvorba je dodnes uváděna na nejprestižnějších světových scénách. Díky
širokému záběru svého talentu, neopakovatelné originalitě, ale i smyslu pro
humor dokázal významně zpopularizovat baletní umění. Jeho jméno je nejčastěji
spojováno s nesmrtelnou West Side Story, za jejíž choreografii a spolurežii v
pozdější filmové verzi obdržel prestižního filmového Oscara. Je spolu s Georgem
Balanchinem zakládajícím choreografem New York City Ballet, kde dokonce působil
i jako baletní mistr.
Alexej Ratmanskij
Alexej Ratmanskij se narodil v roce 1968 v Petrohradě. V lednu 2004 byl jmenován
uměleckým ředitelem Bolšoj baletu, pro který vytvořil choreografii pro několik
celovečerních inscenací (Světlý pramen, Šroub, Korzár, Plameny Paříže). Je
držitelem baletního Oskara – Benois de la Danse (2005) za choreografii Anny
Kareniny. Za Světlý pramen získal cenu kritiků National Dance Award (2006).
Rovněž získal nejvyšší uměleckou cenu v Rusku – Zlatou masku (2007) za
choregrafii Hra v karty pro Bolšoj balet. V současnosti je hlavním choreografem
ABT – American Ballet Theatre v New Yorku. Ratmanskij v sobě spojuje dokonalou
znalost tradice ruského baletu se západní zkušeností. Jeho Ruské sezóny jsou
balet pro šest párů, postavený na hudbě stejnojmenné skladby Leonida
Desjatnikova pro smyčcový orchestr, sólové housle a soprán.
Harald Lander
Harald Lander (1905–1971) byl dánský tanečník, choreograf a umělecký ředitel
Královského dánského baletu. V roce 1953 se stal baletním mistrem Baletu
Pařížské opery a v roce 1964 si v Paříži otevřel vlastní studio. Za svůj přínos
světovému baletu byl vyznamenán vládami v Dánsku, Belgii a ve Francii. Do Kodaně
se vrátil krátce před svou smrtí v roce 1971. Jeho nejslavnější choreografie,
Etudy, která mu později přinesla mezinárodní slávu, je považována za poctu
klasické baletní technice. Jedná se o jednoaktový balet, který má strukturu
baletního tréninku. Začíná u baletní tyče a končí nádhernou přehlídkou
bravurních variací. |