PŘÍMÉ SATELITNÍ PŘENOSY Z METROPOLITNÍ OPERY
V NEW YORKU - SEZÓNA 2023/2024

Motto: „Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Již 18. října 2023 vstoupí přenosy z Metropolitní opery do své sedmnácté sezóny, v České republice to bude sezóna šestnáctá a pro náchodské kino Vesmír to bude sezóna jedenáctá... Spolu s dalšími diváky ve více než 2 000 kinech v 70 zemích po celém světě, se budete moci vydat za mimořádnými hudebními zážitky...

Oceňovaná série přímých přenosů z Metropolitní opery vstupuje do další sezóny. Milovníkům opery nabídne, počínaje říjnem, celkem devět titulů. Je mezi nimi léty prověřená klasika, ale i trojice úplných premiér na prknech newyorské scény. A právě tři premiérové tituly, Mrtvý muž přichází, kde září hvězdná mezosopranistka Joyce DiDonato, X: Život a doba Malcolma X a Florencie v Amazonii, aktuální sezónu přenosů otevřou. Z klasických titulů se diváci mohou těšit na Carmen, Nabucco, Madamu Butterfly, Romeo a Julii nebo Vlaštovku.

 

Program sezóny 2023/2024

 

Sobota 21. října 2023 v 18,45 hodin
Jake Heggie
MRTVÝ MUŽ PŘICHÁZÍ
Joyce DiDonato (Sestra Helen Prejean), Latonia Moore (Sestra Rose), Susan Graham (Paní Patrick De Rocher), Ryan McKinny (Joseph De Rocher)

Působivé dílo Jakea Heggieho se v Met konečně dočká dlouho očekávané premiéry v režii Iva van Hoveho. Je operním zpracováním vzpomínek sestry Helen Prejean, která v nich líčí svůj zápas o duši vraha odsouzeného k smrti. Heggieho pronikavá hudba a libreto Terrence McNallyho, jehož tvorba je ověnčena cenami Tony a Emmy, důstojně interpretují závažné a dramatické téma předlohy. Za dirigentským pultem stane hudební ředitel Metropolitní opery Yannick Nézet-Séguin a hlavní roli Sestry Helen ztvární Joyce DiDonato. Jevištním partnerem jí bude basbarytonista Ryan McKinny jako odsouzený vrah Joseph De Rocher, sopranistka Latonia Moore jako Sestra Rose a mezzosopranistka Susan Graham, která zpívala Helen Prejean, když měla opera v roce 2000 světovou premiéru v sanfranciském War Memorial Opera House, tentokrát ztvární De Rocherovu matku.

Nastudováno v anglickém originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 18. listopadu 2023 18:45 hodin
Anthony Davis
X: ŽIVOT A DOBA MALCOLMA X

Převratné operní dílo Anthonyho Davise z roku 1986 se konečně dostává na scénu Metropolitní opery. Režisér Robert O’Hara v roce 2020 nominovaný na cenu Tony za režii Otrocké hry (Slave Play), v novém nastudování opery X: Život a doba Malcolma X představuje titulní postavu jako obyčejného člověka, jehož příběh překračuje hranice času i prostoru. Obsazení sestává převážně z nové a nadějné generace pěvců a pěvkyň. Po skvělém výkonu v premiérovém uvedení Ohně v kostech od Terence Blancharda, ztvární titulní roli Malcolma barytonista Will Liverman. Sopranistka Leah Hawkins jeho matku Louise, mezzosopranistka Raehann Bryce-Davis se představí v roli jeho sestry Elly, basbarytonista Michael Sumuel jako jeho bratr Reginald a tenorista Victor Ryan Robertson bude zpívat vůdce Národa islámu Elijaha Muhammada. Kazem Abdullah povede orchestr podle nově přepracované a jazzem prodchnuté partitury, která vytváří mnohovrstevnatý svět, do něhož uznávaný spisovatel Thulani Davis situoval libreto.

Nastudováno v anglickém originále s anglickými a českými titulky.


Sobota 9. prosince 2023 18:45 hodin
Daniel Catán
FLORENCIE V AMAZONII
Ailyn Pérez (Florencie Grimaldi), Gabriella Reyes (Rosalba), Nancy Fabiola Herrera (Paula), Mario Chang (Arcadio), Michael Chioldi (Álvaro), Mattia Olivieri (Riolobo), Greer Grimsley (Kapitán)

Opera nastudovaná ve španělském originále inspirovaná magickým realismem Gabriela Garcíi Márqueze od španělského skladatele Daniela Catána z roku 1996 vypráví o operní divě Florencii Grimaldi. Slavná pěvkyně se vrací do rodné Brazílie kvůli vystoupení, a také aby pátrala po dávném milenci, který zmizel v džungli. V první inscenaci v Metropolitní opeře vystoupí Ailyn Pérez v roli Florencie v režii Mary Zimmerman, která přenese kouzlo a tajemství Amazonie na scénu Met. Obsazení se pyšní dalšími slavnými jmény – v rolích cestovatelů, kteří divu provázejí na plavbě po řece do Manausu, uvidíte Gabriellu Reyes jako novinářku Rosalbu, basbarytonistu Greera Grimsleyho jako kapitána parníku, barytonistu Mattiu Olivieriho jako tajemného prvního důstojníka, tenorista Mario Chang se představí v roli kapitánova synovce Arcadia, mezzosopranistka Nancy Fabiola Herrera a barytonista Michael Chioldi ztvární hádavý pár, Paulu a Álvara. Orchestr povede Yannick Nézet-Séguin.

Nastudováno ve španělském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 6. ledna 2024 18:45 hodin
Giuseppe Verdi
NABUCCO
Ljudmyla Monastyrska (Abigaille), Maria Barakova (Fenena), SeokJong Baek (Ismael), George Gagnidze (Nabucco), Dmitrij Beloselskij (Zachariáš)

Starověký Babylon v Metropolitní opeře ožije v klasické inscenaci biblických rozměrů. Barytonista George Gagnidze bude v Met debutovat v roli jako panovačný král Nabucco, po jeho boku vystoupí ukrajinská sopranistka Ljudmyla Monastyrska, která bude reprízovat svou roli Nabuccovy pomstychtivé dcery Abigaille, v níž v Met sklidila bouřlivé úspěchy. Mezzosopranistka Maria Barakova a tenorista SeokJong Baek, který v Met bude debutovat, se představí jako Fenena a Ismael a basista Dmitrij Beloselskij se vrátí k roli nejvyššího kněze Zachariáše, která mu získala značné uznání. Verdiho rané mistrovské dílo proslulo sborem Va, pensiero, který uslyšíte v podání skvělého sboru Metropolitní opery pod taktovkou Daniele Callegariho.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 27. ledna 2024 18:45 hodin
Georges Bizet
CARMEN
Ajgul Achmetšina (Carmen), Angel Blue (Micaëla), Piotr Beczała (Don José), Kyle Ketelsen (Escamillo)

Uznávaná britská režisérka Carrie Cracknell bude v Met debutovat nestárnoucí operou o vášni až za hrob, jejíž děj posunula do dnešní doby mezi skupinu obchodníků s bílým masem. Hvězdnou čtveřici hlavních postav vede Aigul Akhmetshina v roli neodolatelné femme-fatale Carmen, jejímu milenci Donu José propůjčí svůj tenor Piotr Beczała, sopranistka Angel Blue ztvární oddanou Micaëlu a basbarytonista Kyle Ketelsen šviháckého toreadora Escamilla. Bizetovu vzrušující hudbu bude řídit Daniele Rustioni.

Nastudováno ve francouzském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 9. března 2024 17:50 hodin
Giuseppe Verdi
SÍLA OSUDU
Lise Davidsen (Leonora), Judit Kutasi (Preziosilla), Brian Jagde (Don Alvaro), Igor Golovatěnko (Don Carlo di Vargas), Patrick Carfizzi (Bratr Melitone), Soloman Howard (Markýz z Calatravy / Otec Guardiano)

Yannick Nézet-Séguin bude řídit orchestr Metropolitní opery ve Verdiho Síle osudu s hvězdnou sopranistkou Lise Davidsen, která v Met po sérii nedávných úspěchů opět debutuje v nové roli, tentokrát jako šlechetná Leonora. Nového nastudování Síly osudu po téměř třiceti letech se v Met zhostí režisér Mariusz Treliński, který děj vnímá jako příběh ze současnosti. Po boku Lise Davidsen vystoupí tenorista Brian Jagde jako Don Alvaro, barytonista Igor Golovatěnko jako Don Carlo, mezzosopranistka Judit Kutasi v roli Preziosilly, basbarytonista Patrick Carfizzi v roli Bratra Melitoneho a basista Soloman Howard ztvární nejen Leonořina otce, ale také Otce Guardiana.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 23. března 2024 17:45 hodin
Charles Gounod
ROMEO A JULIE
Nadine Sierra (Julie), Benjamin Bernheim (Romeo), Samantha Hankey (Stefano), Frederick Ballentine (Tybalt), Will Liverman (Merkucio), Alfred Walker (Otec Lorenzo)

Dvě pěvecké hvězdy na vrcholu svých sil – sopranistka Nadine Sierra a tenorista Benjamin Bernheim – ztvární osudové milence v Gounodově operní adaptaci Shakespearovy tragédie. Yannick Nézet-Séguin bude řídit pěvce, sbor a orchestr v jednom z nejromantičtějších titulů operního repertoáru. V režii Bartletta Shera dále vystoupí barytonista Will Liverman a tenorista Frederick Ballentine jako zapřisáhlí nepřátelé Merkucio s Tybaltem, mezzosopranistku Samanthu Hankey uslyšíme v roli rošťáckého pážete Stefana a basbarytonista Alfred Walker ztvární Otce Lorenza.

Nastudováno ve francouzském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 20. dubna 2024 18:45 hodin
Giacomo Puccini
VLAŠTOVKA
Angel Blue (Magda), Emily Pogorelc (Lisette), Jonathan Tetelman (Ruggero), Bechzod Davronov (Prunier)

Pucciniho hořkosladký milostný příběh se výjimečně vrací na prkna Met se sopranistkou Angel Blue v roli sofistikované francouzské kurtizány Magdy. Pod taktovkou dirigentky Speranzy Scappucci se jako její idealistický partner Ruggero, který své milé chce nabídnout víc než prázdný život v přepychu, v souboru Metropolitní opery poprvé představí tenorista Jonathan Tetelman. Secesně laděná výprava a režie Nicolase Joëla diváky odnesou ze srdce pařížského nočního života do snivého prostředí Francouzské riviéry. Obsazení doplňují další debutanti v Met, sopranistka Emily Pogorelc a tenorista Bechzod Davronov v rolích Lisette a Pruniera.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 11. května 2024 18:45 hodin
Giacomo Puccini
MADAMA BUTTERFLY
Asmik Grigorian (Cio-Cio-San), Elizabeth DeShong (Suzuki), Jonathan Tetelman (Pinkerton), Lucas Meachem (Sharpless)

Asmik Grigorian bude v Metropolitní opeře debutovat v roli Cio-Cio-San, důvěřivé gejši a hlavní hrdinky Pucciniho srdceryvné tragédie. Tenorista Jonathan Tetelman ztvární bezohledného amerického námořního důstojníka Pinkertona, jehož zrada ji zničí. Mezzosopranistku Elizabeth DeShong uslyšíme jako věrnou služku Suzuki a barytonistu Lucase Meachema jako amerického konzula Sharplesse v podmanivé výpravě a režii Anthonyho Minghelly. Za dirigentským pultem v Metropolitní opeře čeká debut uznávanou dirigentku Xian Zhang.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.

 


Předprodej vstupenek
Abonentní vstupné 250 Kč (při současné koupi minimálně 6 ks vstupenek z programové nabídky) – prodej v pokladně kina Vesmír od 1.10.2023
Základní vstupné 320 Kč – prodej jednotlivých vstupenek od 13.10.2023 v pokladně kina Vesmír
Zlevněné vstupné 270 Kč pro studenty, důchodce, ZTP – prodej jednotlivých vstupenek od 13.10.2023 v pokladně kina Vesmír

 

 

 

 

 

 

Přenosy Metropolitan Opera: Live in HD kombinují špičkové operní umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Oko kamery se během přenosu dostane podstatně blíže k dění na jevišti než oko diváka, byť sedícího na těch nejlepších místech přímo v Metropolitní opeře. Diváci přenosů si tak v kinech mohou vychutnávat úžasné detailní záběry, které by v samotné Met nikdy neviděli, a které jim zajištuje více než deset kamer zaznamenávajících představení. Výsledkem kombinace bezchybně zvládnutého filmového řemesla a výsostného interpretačního umění zpěváků, režisérů, dirigentů, hudebníků a dalších umělců Metropolitní opery pak je, jak napsala MF Dnes: „magické a vášnivé drama“. Přenosy nabízejí ty nejlepší z nejlepších z řad interpretů i inscenátorů, kteří v operním světě momentálně působí. „Třešinkou na dortu“ jsou pak rozhovory s interprety představení v přestávkách, kdy se také představují různé skryté složky operního domu, jako jsou například garderobiéra, jevištní technika a přestavba scény, pomocný zvířecí park, orchestřiště atd.

A jak takový přenos probíhá?
Satelitní přenos je přenos signálu představení z Metropolitní opery, v kterém se používá satelitní signál – v našem případě v HD rozlišení a 5.1 zvuku. Aby mohla kina přijímat tento signál musí být vybavena digitálním HD satelitním kompletem, který je připojen na audio a video systém kina. Během představení je před Metropolitní operou v NY umístěn přenosový vůz obsahující potřebné technické zázemí. Obraz a zvuk který je přijímán ze sálu a jeviště Metropolitní opery je v přenosovém voze zpracováván a pomocí satelitního signálu přenášen do satelitu a odtud dále do kin, v nichž přímý přenos probíhá. Zde ho přijímá a zpracovává receiver. Na jevišti a v sále opery je umístěno několik kamer a množství mikrofonů, které snímají zvuk a obraz představení. Tento je posílán do přenosového vozu, kde je on-line zpracován střihačem a zvukařem do podoby, jež je poté přenesena do kin. Opery v New Yorku začínají v Metropolitní opeře okolo 13 - 14 hodiny odpoledne. Díky časovému posunu ale začínají přenosy v České republice až v 17 či 18 hodin večer tentýž den. Samotná opera je uváděna v jazyce svého tvůrce, tj. italsky, francouzsky, atd. Náš divák však má k dispozici i české titulky a může se tak lehce orientovat v ději. České titulky však nejsou během přímého přenosu součástí satelitního signálu (nejsou v obraze) – k představení jsou dodávány externě až v konkrétním kině, kde přímý přenos probíhá. Vše „zajistí“ počítač, který je napojen na dataprojektor a prostřednictvím speciálního titulkovacího softwaru, ve kterém jsou české titulky nahrány, jsou jednotlivé titulky promítány na podplátno (pod hlavním projekčním plátnem). A obsluha počítače české titulky ručně posouvá – musí sledovat anglické titulky v obraze a podle nich pak posouvat ty české. Ty se ovšem nemusí úplně přesně shodovat s anglickým titulkovým překladem, protože jsou upraveny a přihlédnuto je i  k existujícím českým překladům jednotlivých operních libret.… Každý divák obdrží ke každému přímému přenosu večerní program (s popisem děje opery, pěveckým i hudebním obsazením). Grafika i text české verze programu je z velké části totožný s originálním programem Metropolitní opery.