PŘÍMÉ SATELITNÍ PŘENOSY Z METROPOLITNÍ OPERY
V NEW YORKU - SEZÓNA 2024/2025

Motto: „Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“ Za nejlepšími operními představeními už nemusíte cestovat tisíce kilometrů daleko. Díky přímým přenosům z Metropolitní opery v New Yorku si vychutnáte špičkové inscenace v příjemném prostředí našeho kina.

 

 

Už po osmnácté se kiny po celém světě rozezní operní hlasy a orchestr z prestižní Metropolitní opery v New Yorku. V České republice to bude sezóna sedmnáctá a pro náchodské kino Vesmír to bude sezóna dvanáctá... Spolu s dalšími diváky ve více než 2 000 kinech v 72 zemích po celém světě, se budete moci vydat za mimořádnými hudebními zážitky...

Milovníci opery se mohou těšit na tři nové inscenace. Bude to již zmíněná opera Grounded, v níž se skladatelka Jeanine Tesori věnuje přehlíženým aspektům války ve 21. století, Aida v režii Michaela Mayera se sopranistkou Angel Blue v titulní úloze, a Straussova Salome, jejíž nové uvedení připravil Claus Guth v hlavní roli s jihoafrickou sopranistkou Elzou van den Heever. Hvězdnou sestavu nabídne také Figarova svatba. V hlavních úlohách Mozartovy komické opery se představí Michael Sumuel, Olga Kuchynska, Joshua Hopkins a Federica Lombardi. Diriguje v Metropolitní opeře debutující Joana Mallwitz.
Poprvé se v rámci oceňované série kinopřenosů MET: Live in HD představí opera Fidelio Ludwiga van Beethovena. Tento klasický kus bude společně s Pucciniho Toscou velkým návratem hvězdné norské sopranistky Lise Davidsen na prkna newyorského operního svatostánku. V roli Rosiny v Rossiniho Lazebníkovi sevillském se vrátí také „nejmladší Carmen v operní historii“, ruská mezzosopranistka Aigul Akhmetshina. Trojici představení bude dirigovat hudební ředitel Metropolitní opery v New Yorku Yannick Nézet-Séguin. Konkrétně se jedná o tituly Grounded, Aida a Salome.

 

Program sezóny 2024/2025

 

Sobota 5. října 2024 v 18,45 hodin
Jacques Offenbach
HOFFMANNOVY POVÍDKY
Obsazení: Erin Morley (Olympie), Pretty Yende (Antonie/Stella), Clémentine Margaine (Giulietta), Vasilisa Beržanskaja (Nicklausse/Múza), Benjamin Bernheim (Hoffmann), Aaron Blake (Čtyři sluhové), Christian Van Horn (Čtyři zloduchové)

Novou sezónu přímých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku The Met: Live in HD zahájí Offenbachova fantaskní opera Hoffmannovy povídky. Titulní roli nešťastného básníka ztvární francouzský tenorista Benjamin Bernheim. Spolu s ním vystoupí americká sopranistka Erin Morley v roli Olympie, jihoafrická sopranistka Pretty Yende jako operní diva Antonie a francouzská mezzosopranistka Clémentine Margaine jako Hoffmannova třetí láska Giulietta. V působivé režii Bartletta Shera a pod taktovkou Marka Armiliata propůjčí americký basbarytonista Christian Van Horn svůj hlas čtyřem zloduchům a ruská mezzosopranistka Vasilisa Beržanskaja bude v Metropolitní opeře debutovat v roli básníkova přítele Nicklausse.

Nastudováno ve francouzském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 19. října 2024 18:45 hodin
Jeanine Tesori
NA ZEMI (GROUNDED)

Obsazení: Emily D’Angelo (Jess), Ben Bliss (Eric)

Metropolitní opera chystá premiéru nové a cenou Tony ověnčené opery americké skladatelky Jeanine Tesori s názvem Na zemi (Grounded). Její dílo pojednává o přehlížených aspektech vedení války v 21. století. Věnuje se především etickým otázkám, které vzbuzuje používání moderních válečných technologií, a psychologické a emocionální zátěži, s níž se potýkají vojáci a vojačky, kteří vedou takzvaně bezpečný boj na dálku. Kanadská mezzosopranistka Emily D’Angelo ztvární roli úspěšné bojové pilotky, která se kvůli neplánovanému těhotenství musí přesunout z kokpitu stíhačky na zemi do Las Vegas, odkud přes půl světa řídí bezpilotní letoun Reaper. Obsazení doplňuje americký tenorista Ben Bliss v roli wyomingského rančera Erika. Režie Michaela Mayera se odehrává ve světě moderních technologií a předkládá divákům složitý příběh z různých úhlů pohledu. Tesorino kaleidoskopické operní dílo provede orchestr Metropolitní opery pod vedením jejího hudebního ředitele Yannicka Nézet-Séguina.

Nastudováno v anglickém originále s anglickými a českými titulky.


Sobota 23. listopad 2024 18:45 hodin
Giacomo Puccini
TOSCA
Obsazení: Lise Davidsen (Tosca), Freddie De Tommaso (Cavaradossi), Quinn Kelsey (Scarpia), Patrick Carfizzi (Kostelník)

Obdivuhodná norská sopranistka Lise Davidsen ztvární titulní roli vášnivé operní pěvkyně v propracované režii Davida McVicara. V nadšeně očekávaném debutu v Metropolitní opeře vystoupí po jejím boku britsko-italský tenorista Freddie De Tommaso jako Tosčin milenec a malíř-revolucionář Cavaradossi. Sadistickému policejnímu řediteli Scarpiovi propůjčí svůj mocný hlas americký barytonista Quinn Kelsey. Pucciniho strhující hudbu plnou nezapomenutelných melodií provede orchestr Metropolitní opery v přímém přenosu 23. listopadu 2024 pod taktovkou maestra Yannicka Nézet-Séguina.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 25. ledna 2025 18:15 hodin
Giuseppe Verdi
AIDA
Obsazení: Angel Blue (Aida), Judit Kutasi (Amneris), Piotr Beczała (Radamès), Quinn Kelsey (Amonasro), Dmitrij Běloselskij (Ramfis), Morris Robinson (Král)

V novém nastudování Verdiho slavné Aidy ztvární titulní roli etiopské princezny rozpolcené mezi láskou k vlasti a láskou k milému americká sopranistka Angel Blue. Režisér Michael Mayer využívá důmyslných projekcí a úchvatné animace, aby diváky zavedl do nitra majestátních pyramid a pozlacených pohřebních komnat starověkého Egypta. V roli Aidiny sokyně Amneris se představí rumunsko-maďarská mezzosopranistka Judit Kutasi a nejslavnější milostný trojúhelník v operní literatuře uzavře polský tenorista Piotr Beczała jako vojevůdce Radamès. Orchestr Metropolitní opery bude řídit její hudební ředitel Yannick Nézet-Séguin.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 15. března 2025 17:45 hodin
Ludwig van Beethoven
FIDELIO
Obsazení: Lise Davidsen (Leonora), Jing Fang (Marzellina), David Butt Philip (Florestan), Magnus Dietrich (Jaquino), Tomasz Konieczny (Don Pizarro), René Pape (Rocco), Stephen Milling (Don Fernando)

Norská sopranistka Lise Davidsen pokračuje v sérii nezapomenutelných pěveckých výkonů. V dalším přímém přenosu z Metropolitní opery vystoupí v Beethovenově jediném operním díle Fideliovi v roli věrné a obětavé Leonory, která neváhá riskovat vlastní život, aby svého manžela vysvobodila z vězení, kam ho uvrhl nelítostný tyran. V hvězdném obsazení se dále objeví britský tenorista David Butt Philip, který ztvární politického vězně Florestana, polský basbarytonista Tomasz Konieczny bude zpívat zlotřilého Dona Pizarra, legendární německý basista René Pape se ujme role žalářníka Rocca, čínská sopranistka Jing Fang a německý tenorista Magnus Dietrich se představí jako Marzellina a Jaquino a výčet sólistů uzavírá dánský basista Stephen Milling, který ztělesní spravedlivého Dona Fernanda. Orchestr Metropolitní opery bude řídit dirigentka Susanna Mälkki.

Nastudováno v německém originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 26. dubna 2025 18:45 hodin
Wolfgang Amadeus Mozart
FIGAROVA SVATBA
Obsazení: Federica Lombardi (Hraběnka), Olga Kulčynska (Zuzana), Marianne Crebassa (Cherubín), Elizabeth Bishop (Marcellina), Joshua Hopkins (Hrabě), Michael Sumuel (Figaro), Maurizio Muraro (Dr. Bartolo)

26. dubna se na plátna kin po celém světě vrací Mozartova nestárnoucí operní komedie Figarova svatba. Za dirigentským pultem bude v Metropolitní opeře debutovat Joana Mallwitz a pod jejím vedením uslyšíme hvězdné mozartovské pěvce. V roli důvtipného sluhy Figara se představí americký basbarytonista Michael Sumuel, ukrajinská sopranistka Olga Kulčynska ztvární jeho milou Zuzanu, kanadský barytonista Joshua Hopkins se ujme role záletného hraběte, italská sopranistka Federica Lombardi bude zpívat jeho nešťastnou manželku a skvostné obsazení uzavírá francouzská mezzosopranistka Marianne Crebassa v kalhotové roli dospívajícího pážete Cherubína.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 17. května 2025 18:45 hodin
Richard Strauss
SALOME
Obsazení: Elza van den Heever (Salome), Michelle DeYoung (Herodias), Gerhard Siegel (Herodes), Piotr Buszewski (Narraboth), Peter Mattei (Jochanaan)

Po dvaceti letech přichází na jeviště Metropolitní opery nová inscenace Straussovy Salome v hudebním nastudování Yannicka Nézet-Séguina a režii Clause Gutha, jednoho z nejlepších současných operních režisérů v Evropě. Zasadil biblický příběh do viktoriánského prostředí a interpretuje ho z přesvědčivé psychologické perspektivy. Titulní roli týrané antihrdinky, která se uchýlí k šílenému činu, ztvární jihoafrická sopranistka Elza van den Heever. Švédský barytonista Peter Mattei bude zpívat uvězněného proroka Jochanaana, německý tenorista Gerhard Siegel ztvární Salomina nevlastního otce, zvrhlého krále Heroda, americká mezzosopranistka Michelle DeYoung jeho manželku Herodias a polský tenorista Piotr Buszewski propůjčí svůj hlas vojákovi Narrabothovi.

Nastudováno v německém originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


Sobota 31. května 2025 18:45 hodin
Gioachino Rossini
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Obsazení: Ajgul Achmetšina (Rosina), Jack Swanson (Hrabě Almaviva), Andrej Žilichovskij (Figaro), Peter Kálmán (Dr. Bartolo), Alexandr Vinogradov (Don Basilio)

Sezónu přímých přenosů z Metropolitní opery 2024-2025 The Met: Live in HD uzavře obnovené nastudování Rossiniho slavné komedie Lazebník sevillský. Do čela hvězdného ansámblu se postaví ruská mezzosopranistka Ajgul Achmetšina jako podnikavá Rosina, která se nehodlá vzdát svého milého. V roli hraběte Almavivy bude v Metropolitní opeře debutovat americký tenorista Jack Swanson. Jako sevillský lazebník a důmyslný hybatel děje Figaro se představí moldavský barytonista Andrej Žilichovskij. Výčet sólistů uzavírá maďarský basbarytonista Peter Kálmán v roli doktora Bartola a ruský basista Alexandr Vinogradov jako Don Basilio. V nápadité režii Bartletta Shera bude orchestr Metropolitní opery řídit Giacomo Sagripanti.

Nastudováno v italském originále, uváděno s anglickými a českými titulky.


 

 

Předprodej vstupenek
Abonentní vstupné 260 Kč (při současné koupi minimálně 5 ks vstupenek z programové nabídky) – prodej v pokladně kina Vesmír od 15.9.2024
Základní vstupné 340 Kč – prodej jednotlivých vstupenek od 27.9.2024 v pokladně kina Vesmír
Zlevněné vstupné 290 Kč pro studenty, důchodce, ZTP – prodej jednotlivých vstupenek od 27.9.2024 v pokladně kina Vesmír

 

 

 

 

 

 

 

Přenosy Metropolitan Opera: Live in HD kombinují špičkové operní umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. Oko kamery se během přenosu dostane podstatně blíže k dění na jevišti než oko diváka, byť sedícího na těch nejlepších místech přímo v Metropolitní opeře. Diváci přenosů si tak v kinech mohou vychutnávat úžasné detailní záběry, které by v samotné Met nikdy neviděli, a které jim zajištuje více než deset kamer zaznamenávajících představení. Výsledkem kombinace bezchybně zvládnutého filmového řemesla a výsostného interpretačního umění zpěváků, režisérů, dirigentů, hudebníků a dalších umělců Metropolitní opery pak je, jak napsala MF Dnes: „magické a vášnivé drama“. Přenosy nabízejí ty nejlepší z nejlepších z řad interpretů i inscenátorů, kteří v operním světě momentálně působí. „Třešinkou na dortu“ jsou pak rozhovory s interprety představení v přestávkách, kdy se také představují různé skryté složky operního domu, jako jsou například garderobiéra, jevištní technika a přestavba scény, pomocný zvířecí park, orchestřiště atd.

A jak takový přenos probíhá?
Satelitní přenos je přenos signálu představení z Metropolitní opery, v kterém se používá satelitní signál – v našem případě v HD rozlišení a 5.1 zvuku. Aby mohla kina přijímat tento signál musí být vybavena digitálním HD satelitním kompletem, který je připojen na audio a video systém kina. Během představení je před Metropolitní operou v NY umístěn přenosový vůz obsahující potřebné technické zázemí. Obraz a zvuk který je přijímán ze sálu a jeviště Metropolitní opery je v přenosovém voze zpracováván a pomocí satelitního signálu přenášen do satelitu a odtud dále do kin, v nichž přímý přenos probíhá. Zde ho přijímá a zpracovává receiver. Na jevišti a v sále opery je umístěno několik kamer a množství mikrofonů, které snímají zvuk a obraz představení. Tento je posílán do přenosového vozu, kde je on-line zpracován střihačem a zvukařem do podoby, jež je poté přenesena do kin. Opery v New Yorku začínají v Metropolitní opeře okolo 13 - 14 hodiny odpoledne. Díky časovému posunu ale začínají přenosy v České republice až v 17 či 18 hodin večer tentýž den. Samotná opera je uváděna v jazyce svého tvůrce, tj. italsky, francouzsky, atd. Náš divák však má k dispozici i české titulky a může se tak lehce orientovat v ději. České titulky však nejsou během přímého přenosu součástí satelitního signálu (nejsou v obraze) – k představení jsou dodávány externě až v konkrétním kině, kde přímý přenos probíhá. Vše „zajistí“ počítač, který je napojen na dataprojektor a prostřednictvím speciálního titulkovacího softwaru, ve kterém jsou české titulky nahrány, jsou jednotlivé titulky promítány na podplátno (pod hlavním projekčním plátnem). A obsluha počítače české titulky ručně posouvá – musí sledovat anglické titulky v obraze a podle nich pak posouvat ty české. Ty se ovšem nemusí úplně přesně shodovat s anglickým titulkovým překladem, protože jsou upraveny a přihlédnuto je i  k existujícím českým překladům jednotlivých operních libret.… Každý divák obdrží ke každému přímému přenosu večerní program (s popisem děje opery, pěveckým i hudebním obsazením). Grafika i text české verze programu je z velké části totožný s originálním programem Metropolitní opery.