OPERA V KINĚ - ROMEO A JULIE
- PŘÍMÝ SATELITNÍ PŘENOS
Z METROPOLITNÍ OPERY V NEW YORKU

Motto:
„Největší operní hvězdy do nejmenších detailů...“

 

 

Jedno z nejvýznamnějších operních zpracování nesmrtelného Shakespearova příběhu o milencích z italské Verony, jejichž lásku zabíjí zloba a nenávist znepřátelených rodin...
V nejnovější adaptaci Gounodovy opery Romeo a Julie, kterou jako další živý přenos chystá pro diváky celého světa Metropolitní opera, se blýsknou dvě mladé operní hvězdy světového formátu: Vittorio Grigolo a Diana Damrau. Kritiky předních magazínů nenechávají nikoho na pochybách, že půjde o skutečný zážitek a superlativy opěvují především vášeň a emoce ve výkonech dvou hlavních protagonistů a působivé ztvárnění kalifornského režiséra Bartletta Shera.

 

Sobota 21. ledna 2017 v 18,45 hodin

ROMEO A JULIE
Roméo et Juliette
Lyrické drama o pěti dějstvích a prologu.

Hudba: Charles Gounod
Libreto:
Jules Barbier a Michel Carré

Světová premiéra: 27. dubna 1867, Téâtre Lyrique, Paříž

Obsazení:
Roméo: Vittorio Grigolo
Juliette: Diana Damrau
Frère Laurent: Mchail Petrenko
Stéphano: Virginie Verrez
Mercutio: Elliot Madore
Benvolio: Tony Stevenson
Gertrude: Diana Montague
Capulet : Laurent Naouri

Dirigent: Gianandrea Noseda
Režie: Bartlett Sher
Orchestr a sbor Metropolitan Opera New York

Nastudováno ve francouzském originále, uváděno s anglickými a českými titulky

Délka představení 180 minut včetně jedné 35 min. přestávky. Konec přenosu cca ve 22,05 hodin.

 

Opera francouzského skladatele Charlese Gounoda patří spolu s Faustem k jeho nejpopulárnějším kusům. Poprvé byla s velkým úspěchem představena v roce 1867 a v Metropolitní opeře měla premiéru o necelých 20 let později. Od té doby zde byla uvedena celkem 329krát. V hlavní roli se představily takové hvězdy jako Lucrezia Bori, Nellie Melba či nedávno i Anna Netrebko.
Představení, jehož jevištní produkce pro Met nyní doznává změny poprvé od roku 1967, diriguje Ital Gianandrea Noseda, hudební ředitel Teatro Regio di Torino a dlouholetý spolupracovník Metropolitní opery. Noseda se dvakrát objevil i v pražském Rudolfinu, v rámci festivalu Pražský podzim. „Pod jeho jistou taktovkou orchestr Metropolitní opery Gounodovo rozmáchlé dílo ještě povznáší,“ napsal o jeho výkonu v Romeovi a Julii Huffington Post.

 
 

O režii se postaral americký divadelní režisér a laureát prestižního divadelního ocenění Tony Award, Bartlett Sher. Pro Metropolitní operu už dříve inscenoval Rossiniho Lazebníka sevillského a Hraběte Oryho nebo Verdiho Othella, který se živě přenášel v sezóně 2015/16. U inscenace Romea a Julie se rozhodl převést děj do pozdního 18. století, které doplnil o jemně surreálné prvky.
Ke kostýmní spolupráci přizval Catherine Zuber, která oblékla zpěváky i sbor do trojhranných klobouků a paruk v odstínech rudé, tmavomodré a černé. Speciální režii měly i bojové scény, o nichž Huffington Post napsal, že „si v ničem nezadají s duely světelných mečů z Hvězdných válek.“ „Bartlett Sher vytvořil temný, přesto však svěží vypravěčský rámec v sevřených kulisách navržených Michaelem Yearganem,“ napsaly o jeho aktuální produkci Financial Times.

 

   

 

  

Neokoukané talenty v hlavních rolích doplní v nejnovější adaptaci opery další mladí pěvci: devětadvacetiletý kanadský barytonista Elliot Madore v roli Mercucia, mezzosopranistka Virginie Verrez v mužské roli pážete Stefana a ruský pěvec Mikhail Petrenko v roli bratra Lorenza.
Německá sopranistka Diana Damrau se v roli Julie objeví vůbec poprvé. V Metropolitní opeře debutovala v roce 2005 v roli Zerbinetty ve Straussově Ariadně na Naxu a od té doby má za sebou již přes stovku odehraných představení. Se „svým Romeem“ - Vittoriem Grigolem se už dříve setkala během práce na Massenetově Manon.
Devětatřicetiletý tenorista Vittorio Grigolo se v Metropolitní opeře poprvé objevil v roce 2010 v Pucciniho Bohémě, která v režii slavného Franca Zeffirelliho zazářila v rámci přenosové sezóny 2013/14. Mladý pěvec je držitelem několika prestižních ocenění a na kontě má i jednu nominaci na cenu Grammy.
„Scénu po scéně se tito výrazní a charismatičtí umělci noří do svých postav a navzájem se povzbuzují k pěveckým výkonům prostřednictvím čisté milostné vášně a vzrušené lyričnosti,“ nešetří obdivem k výkonu hlavních postav NY Times.
„Brilantní a inspirativní nové představení Gounodovy operní verze příběhu jednoho tragického svazku pro Metropolitní operu s vynikajícími výkony Vittoria Grigola a Diany Damrau, je skutečným zjevením,“ ohodnotil nejnovější adaptaci opery Romeo a Julie Huffington post.

   
 

 

Lásku Romea a Julie známe z mnoha podob. Ať již z původní literárně-divadelní od Williama Shakespeara nebo z hudební – například z dramatické symfonie Hectora Berlioze nebo ze slavného Prokofjevova baletu nebo slavná opera Charlese Gounoda...
Poprvé se Gounod zmiňuje v korespondenci o svém záměru kompozice opery podle slavné Shakespearovy tragédie již koncem roku 1864. Jules Barbier a Michel Carré vytvořili libreto v prvních třech měsících následujícího roku. Na rozdíl od literární předlohy Felice Romaniho pro Belliniho operu Kapuleti a Montekové (I Capuleti e i Montecchi) z roku 1830, která je ve výsledku Shakespearovou tragédií pouze inspirována, se libreto Gounodovy opery drží slavné předlohy víceméně věrně. Skladatel započal s kompozicí v dubnu roku 1865 a dílo dokončil o pouhé tři měsíce později. Nejdříve pomýšlel na to, že se opera bude uvádět s mluvenými dialogy, nakonec ale během příprav prvního divadelního provedení narychlo dokomponoval recitativy. Zachoval původní členění na pět jednání, přičemž zpívaný prolog přidal až na konci zkoušek, stejně jako slavnou Juliinu valčíkovou árii...
Zásluhou Bedřicha Smetany, který byl velkým Gounodovým ctitelem, se k nám Romeo a Julie dostává už dva roky po pařížské premiéře; české uvedení v pražském Novoměstském divadle pod taktovkou Bedřicha Smetany je vůbec první v celé rakouské monarchii. Národní divadlo dílo uvedlo poprvé 6. 1. 1886 v českém překladu Emanuela Františka Züngela.

 

 

Kompletní program sezóny 2016/2017 najdete ZDE .